vol. 1 (1997)
Browse
Recent Items
- La relación de los padres con el tutor
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Cervera González, José Manuel
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The relationship between parents and the teacher, cannot be limited to the theme of academic performance. There is a need to look for an interaction in favor of an integrated education. The teacher can help parents recover their role as educators. - El ejercicio de la razón
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Escobar Molina, Vicente
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The author makes certain observations about the relationship between thinking and reality conceptualizing theories. The mission relates to the contributions of Leibniz, Schopenhauer, Heidegger, Hurssel and Maldonado. An educator cannot limit herself to the cognitive dimension, but should also take into account anthropological dimensions. - Presupuestos epistemológicos de la pedagogía fundamental: análisis a la luz de los distintos discursos pedagógicos
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Vélez Ramírez, Amparo
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
This article introduces new definitions of such concepts as education, pedagogy, fundamental pedagogy and the philosophy of education. In addition, the author proposes that pedagogical knowledge contains operative and practical principles. In order to overcome the crises, it is imperative to promote new attitudes in accordance with new pedagogical knowledge. - Calidad total en la educación
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Yarce, Jorge
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
Total quality theory is very much applicable to education. Total quality is a response to future needs. However, it demands changes in the organization and functioning of education-thereby imposing a new mission. Education in the future will be personalized and integral and communication will be interactive. - La formación ética en la educación superior
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Arizmendi Posada, Octavio
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The writer states that the University besides transmitting professional knowledge should also provide students with every humanistic aspect. Professional and general ethics must be taught through different methodologies by profesores that meet special qualifications and have moral authority. - Hábitos, virtudes, costumbres y manías
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Sellés, Juan Fernando
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The study of intellectual habit and the virtue of will has its origin in Classical Greece and its development in the Middle Ages. In Modere and Contemporary Philosophy, however, there has been an unfortunate impoverishment in its conception. This paper hopes to thematically revive and expand on the nature of the habit and the virtue of will. - Valores y manipulaciones en los manuales escolares, de Ewa Stawowy (red.)
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Piotrowski, Bogdan
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Educación desescolarizada
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Mendoza Ramírez, Álvaro
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-30
Today's "information age" reminds us of the invention of the press. The new possibilities created an explosion in human thinking requiring serious reflection and reaffirmation. The University of La Sabana hopes to use its experience to confront the future. - Fundamentos de antropología. Un ideal de la excelencia humana, de Ricardo Yepes Stork
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Naval, Concepción
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Claves en la formación de profesores
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: González-Simancas, José Luis
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-30
It cannot be forgotten that the educational process is about people and for that reason the idea of self-study and hard work can be linkened to freedom and commitment. Because of the key role teachers play in society they require permanent training. - Diccionario de la Construcción y Régimen de la Lengua Castellana, de Rufino José Cuervo
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Piotrowski, Bogdan
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Psicología evolutiva, de Carmen Gómez Lavin
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Tamés, María Adela
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Informe sobre el Primer Seminario-Taller Internacional de Metodología para la Enseñanza de las Artes Plásticas
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Fandiño Franky, José Mario
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Informe general del Primer Congreso Nacional de Educación a Distancia, Organizado por la ACESAD en Bucaramanga
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Tamés, María Adela
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- Telemática y educación: un tema de actualidad en la Universidad de La Sabana desde 1990
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Tamés, María Adela
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
- La escuela: del mito a la realidad
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Ramírez, Luis Hernando
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The essay develops four basic ideas: The increasing relativization of fundamental values by the Colombian society which leads to a lack of commitment in our people to transform the country, and the idea of knowledge explosion are developed. Besides these, the consequences of these two realities on educational practice are analized. Finally, it is discussed the existing disparity between what is actually taught at schools and Universities and what teachers should be teaching and doing in these institutions. - La sociedad del siglo XXI
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Mojica, Francisco José
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
This prospective interpretation is based on the phenomena of competitive society, society in the age of expanding knowledge and technology and of the evolution of society. Challenges to the 21st century society have affected the dignity of the individual. Education must play a central role in forming the new society. - Paternidad ayer, hoy y mañana
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Chavarría Olarte, Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
After presenting the socio-historic problems of fatherhood, the author focuses on today's issues. The present crisis demands a retorn to family values. Anthropological elements and educational action are indispensable to the functional family. - Relaciones familia-colegio a la luz de la Constitución de 1991 de Colombia y de la Ley General de Educación
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Piotrowski, Bogdan
Fecha de publicación en la Revista: 2009-07-29
The 1991 Constitution and the General Law of Education created new educational possibilities. To guarantee a real commitment toward educating the young, schools and parents should strive together to develop true objetives towards integrated education. The interpretation of the educational principles has to be fully achieved to reinforce a real commitment in children and youngsters' education.