Repository logo
  • Institutions
  • Estadísticas
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mendoza Ramos, Liliana"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
    Items seleccionados: 0
  • Conflicto y paz en Colombia: Una perspectiva desde los indicadores sociales

    Institución: Universidad de Cartagena

    Revista: Revista Palobra palabra que obra

    Autores: Mendoza Ramos, Liliana

    Fecha de publicación en la Revista: 2015-08-15

    Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-29

    El presente estudio pretende elaborar un análisis cualitativo acerca de las variables que afectarán un eventual proceso de paz en términos de sostenibilidad. Para efectos del análisis se aborda la dinámica intrafamiliar (afrontamiento familiar) como variable interna y los indicadores sociales en Colombia (calidad de vida y pobreza), como variables externas al individuo. Inicia con un recorrido de investigaciones preliminares, en busca de una explicación histórico-social del contexto, basado en el comportamiento de los indicadores seleccionados.Se concluye que un cambio de “Estado en conflicto” a “Estado de paz”, reposa sobre la convergencia de indicadores que van más allá de un acuerdo político en La Habana que signifique una reestructuración económica y política institucionales y que por tanto su sostenibilidad depende de la comprensión de la dinámica familiar, la instauración de una nueva cultura política, y el aseguramiento de procesos de reinserción equitativos y dignos.
  • Meanings built by children, family parents and teachers linked to several school institutions of the city of Bogotá about childhood, family and school in the frame of the globalization

    Institución: Universidad Santo Tomás

    Revista: Diversitas

    Autores: Bernal Romero, Teresita; Jaramillo, Jorge Mario; Mendoza Ramos, Liliana; Pérez Serna, María Angélica; Suárez Reyes, Ana María

    Fecha de publicación en la Revista: 2009-06-21

    Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12

    This study was managed to investigate on the meanings built by children, family parents and teachers about the childhood, the family and the school in the context of the globalization. A survey was applied at a group of 73 children and girls, 52 family parents and 52 teachers that were linked to several school institutions of the city of Bogotá. The results showed convergences and divergences among the three groups of participants concerning their current meaning about the childhood and the school and family interactions. In general, it was observed that the children and, in smaller grade, the family parents tend to a positive valuation of the changes associated with the globalization, while the teachers incline toward more critical postures. The socioeconomic stratum served as variable moderator in some of the meanings expressed by the three groups of participants in the study. In the discussion the implications of these results are analyzed, making special emphasis in the demands and challenges that the school confronts in the frame of the globalization 
Consorcio ColombiaConsortia
Acerca de Ciencia Nacional