núm. 55 (2010)
Browse
Recent Items
- Estilo cognitivo dependiente-independiente de campo (DIC) y rendimiento académico en matemáticas
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Ruiz, John Harold; Espinosa, Oscar Eduardo; Ruiz, John Harold; Espinosa, Oscar Eduardo; Ruiz, John Harold; Espinosa, Oscar Eduardo
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
<p>The “Cognitive Style and Academician Weariness in Mathematical” project search to correlate the dependient-independient of field cognitive style (DIC) front to the Academician Weariness in Mathematical. For it, applied the Embebbed Figures Test groupal version grupal and his results correlated with the results of the Saber test in Mathematical, aplicate for the Icfes in 2006 and with the definitive note in mathematical informed by the teachers in the School year 2008. The research has a transeccional correlational design. La people studied was a group of students of the 9° of one Distrital Educative Institution; for interpret and analyze the information it used the descriptive statistic.</p> - Índice de títulos
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Este Índice presenta todos los documentos publicados en los 55 fascículos de la Revista, ordenándolos alfabéticamente. El esquema que se sigue para cada documento es el siguiente: título, autor(es), número, periodo y páginas. - Apostilla
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Este Suplemento es producto de la investigación documental titulada “Elaboración y publicación del Índice General de Actualidades Pedagógicas (N.° 1 a N.º 55)”, avalada por la Vicerrectoría Académica y por la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de La Salle. - Dirigir y tutorar proyectos de investigación en estilos de aprendizaje, cognitivos y de enseñanza en la Maestría en Docencia de la Universidad de La Salle
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Oviedo, Paulo Emilio; Oviedo, Paulo Emilio; Oviedo, Paulo Emilio
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
The second forum on Styles in Education took place in Bogotá at the University of La Salle in November 2009. In the context of the Forum, the author presented a paper in which he reported his experience about supervising research projects on cognitive styles, teaching styles and learning styles. The results of the above mentioned experience, in the Masters program in Education offered by the University of La Salle, are presented and analyzed in this article. - Educación en Derechos Humanos. Consideraciones para su comprensión en el panorama histórico actual
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Argüello Parra, Andrés; Argüello Parra, Andrés; Argüello Parra, Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Nowadays, the Human Rights Education has gained new social relevance as a way to guide the ethical nature of educational processes particularly in countries devastated by violence, and, in general, in a world that is facing unprecedented threats against a shared project of existence and humanizing in the middle of the constant historical-social transformations that faces. This article deliberates about the Human Rights Education from two fundamental perspectives. On the one hand, the need to review educational processes in the light of the guidelines of the international Organizations in the field; and, on the other hand, the ethical issue that involves assuming, in the own biography, the realities of recognition and promotion of the other. - Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje: implicaciones para la educación por ciclos
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Oviedo, Paulo Emilio; Cárdenas, Fidel Antonio; Zapata, Pedro Nel; Rendón, Margarita; Rojas, Yharllan Álex; Figueroa, Luisa Fernanda; Oviedo, Paulo Emilio; Cárdenas, Fidel Antonio; Zapata, Pedro Nel; Rendón, Margarita; Rojas, Yharllan Álex; Figueroa, Luisa Fernanda; Oviedo, Paulo Emilio; Cárdenas, Fidel Antonio; Zapata, Pedro Nel; Rendón, Margarita; Rojas, Yharllan Álex; Figueroa, Luisa Fernanda
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
This article presents the results of an investigation carried out in Bogota during 2009. The research involved ninety secondary school teachers and 1136 students of grades 10 and 11 belonging to seven educational institutions. It was the main objective of the research to examine the relationship between teaching and learning styles and their implications for education in cycles. Teaching and learning styles as proposed by authors such as Grasha and Witkin and Ausubel were taking as theoretical referents for the study. In the investigation a sectional design was used and the teaching and learning styles were assessed through the application of the Grasha-Riechmann questionnaires. Analysis of the results obtained in each one of the institutions as well as its comparison between them led to the following conclusions: teachers and students are distributed among different clusters of primary and secondary teaching and learning styles proposed by Grasha, none of these clusters appear as predominant in the institutions that took part in the research. The results also showed that about 50% of students do not fall into any of the learning styles proposed by Grasha suggesting the presence of other combinations of learning styles different than those indicated by this author. - Estilos cognitivos, de aprendizaje y de enseñanza: unas relaciones controvertidas
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Zapata, Pedro Nel; Zapata, Pedro Nel; Zapata, Pedro Nel
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
This article presents a review of studies on learning styles, cognitive and teaching. Specifically, organize and clarify the studies that have examined the relationship between these styles and are some anomalies that challenge some common beliefs and academic about these relationships. - Concepciones de ciudadanía y ejercicio ciudadano: caminos para abordar la pedagogía de lo propio
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Plaza, Jeannette; Campuzano, Catalina; Plaza, Jeannette; Campuzano, Catalina; Plaza, Jeannette; Campuzano, Catalina
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
The following paper has the main objective of presenting the methodology applied in the research “Notions of citizenship and citizen practice in schooled and non-schooled youngsters of the Capital District- Bogota” with a group of native Kankuamos3 youths and how, thanks to the interaction with them, the conceptions of pedagogy and citizenship of this Colombian native people was achieved in terms of learning and comprehension, including the problematic from their refugee condition by war in the capital city of the country, and all the matters this implies for their culture. The epistemological perspective, the research approach, the methodological procedures and the analysis and interpretation data were the main components for this research outcome. - La historia de la concepción docente desde la revista Actualidades Pedagógicas
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Castañeda Lozano, Yebrail; Castañeda Lozano, Yebrail; Castañeda Lozano, Yebrail
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Este texto tiene el propósito de presentar las concepciones docentes de la Facultad de Educación de la Universidad de La Salle, al referenciar los lineamientos nacionales, institucionales, pedagógicos y los artículos publicados en la revista Actualidades Pedagógicas entre 1970 y 2010. Para desarrollar el trabajo se acudió a las siguientes fuentes historiográficas de la Universidad: “Breves apuntaciones sobre la historia de la Universidad de La Salle”, del Hermano Fabio Gallego (1986), “Historia de la Universidad de La Salle”, de Héctor López López (1991), e “Historia de la Universidad de La Salle (1964-1990)”, del Hno. Martín Carlos Morales Flores (1993). Para profundizar en dichas concepciones, se estudiaron los artículos pertinentes, conforme a cada época o hito histórico. - Reseña estadística
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
En las secciones anteriores se han presentado cuatro índices de la revista Actualidades Pedagógicas, a saber: cronológico, de autores, de títulos y de materias. El análisis y la interpretación de los datos contenidos en estos índices arrojan valiosos resultados estadísticos cuya exposición permite conocer, entre otros aspectos, algunas de las tendencias históricas de la Revista, sus preferencias temáticas, los tipos de documentos editados, las características de los autores, los problemas tratados y la evolución de la publicación. - Índice de materias
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
El Índice está compuesto por 96 descriptores. Éstos, conocidos también como “palabras clave”, han sido clasificados utilizando algunos de los tesauros más conocidos para educación, pero de manera especial el tesauro de la Unesco. La lista de descriptores, organizada alfabéticamente. - Estilos de aprendizaje y motivación: un estudio en el contexto universitario
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Quiroga, Luis Enrique; Quiroga, Luis Enrique; Quiroga, Luis Enrique
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
The article presents some theoretical approaches about the relationships between learning and motivation in the classroom, highlighting a study of college students. In this research, sectional in nature, empirical and descriptive variables were considered learning styles and motivational categories, based on the theoretical proposals of Alonso, Gallego and Honey (1994) and Adar (1969), in order to determine their possible relationships in a context of higher education. - Índice cronológico
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
En más de 40 años de circulación Actualidades Pedagógicas, Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, ha pasado por dos etapas claramente identificables. La primera va de 1970, año de su fundación, hasta 1982, año en que dejó de circular. La segunda se ubica entre 2000, cuando reapareció, y 2010. - Sociedad global, educación y restablecimiento del vínculo social
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Lozano Flórez, Daniel; Lozano Flórez, Daniel; Lozano Flórez, Daniel
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Throughout this text the author makes reference to the relation between society and education in the context of the crises and the presented social changes in the world at the end of the XX century. Firstly, it deals with the related aspects into the crises that affected the world and the facts that demonstrated the social change at the time; secondly, it approaches the relation between globalization and education; thirdly, it examines what is related to the ideal of the formed and required person by the global society; then it reviews the ideas of socialization and social bond, since they are influential criteria for the definition of the sense and the aims of education and, in the end it analyzes The Educational Project at La Salle University (PEUL) with the purpose of identifying its contribution to the reestablishment of the social bond in Colombia. - El sentido de la educación política: juicio moral, ciudadanía y deliberación
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Otálora Buitrago, Adriana; Otálora Buitrago, Adriana; Otálora Buitrago, Adriana
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
This paper presents a vision of political education grounded in moral judgments as a constitutive element of political thinking, which must be part of the student’s everyday, whom is rather considered as a citizen within the framework of identity construction of a citizenship coherent with their social reality and the pursuit of deliberation leading to a political action. - Proxémica y estilos de aprendizaje en el aula de básica primaria del Colegio Moralba Sur Oriental
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Murcia, Minerva; Murcia, Minerva; Murcia, Minerva
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
This paper explores the theoretical approaches regarding the relationship between learning and motivation in the classroom to answer the questions: how does one learn?, and what motivates learning? with emphasis on research focusing on college students. - Presentación
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Prada Sanmiguel fsc., Hno. Alberto; Prada Sanmiguel fsc., Hno. Alberto; Prada Sanmiguel fsc., Hno. Alberto
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
- Acerca de la noción general de estilo en la educación pertinencia, importancia y especificidad
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hederich M., Christian; Hederich M., Christian; Hederich M., Christian
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
This paper explores the frequency of the concept “style” in Educational indexes and journals, taking into consideration the different senses and meanings that the concept recieves. This allows the author to arrive to a particular definition of the concept, different form similar notions. Once its importance and particularity is established, the most urgent difficulties and needs of this field of research are discussed within the context of the research group called Colombian Cognitive Styles. - Concepciones y prácticas de organización espaciotemporal y las actividades de enseñanza en el aula
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Prada Romero, Elsy; Prada Romero, Elsy; Prada Romero, Elsy
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
The article presents some thoughts and research results which establish the relationship between conceptions and practices of the spatiotemporal organization and teaching activities of a group of four teachers of the School District Bolivarian Republic of Venezuela. This sectional design was chosen because it facilitates the description of the group under study to respond to the problem statement. The results are obtained through instruments such as direct observation to identify ways of spatiotemporal organization and activities of classroom teaching and a structured interview to characterize teachers’ conceptions about the organization in space-time classroom and its relationship to teaching activities. - Actualidades Pedagógicas, en los albores de cinco décadas de existencia
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés; Hamburger Fernández, Álvaro Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2010-01-01
Con la publicación del número 55 (enero-junio de 2010), Actualidades Pedagógicas da inicio a su quinta década de circulación, pues el primer número apareció en agosto de 1970. Sin embargo, y a pesar de su larga trayectoria de cuarenta años de existencia (que cumplió con la edición 54 de julio-diciembre de 2009), la Revista no había realizado hasta hoy ninguna investigación que diera cuenta de su recorrido histórico y de su contenido. El Índice General 1970-2010 constituye el primer trabajo que viene a llenar ese vacío, pues ofrece a la comunidad académica una evidencia documental en la cual se organiza y sistematiza en cuatro subíndices especializados y una reseña estadística del material publicado por ella.