vol. 13 núm. 1 (2012): revista docencia universitaria
Browse
Recent Items
- DE LAS CARGAS ACADÉMICAS. PESOS Y BALANCES DE LA DOCENCIA UNIVERSITARIA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Gómez Jiménez, Kelly Johana
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENUna mirada a la confguración del trabajo docente en la universidad, a las características que marcan el ejercicio de esta profesión y a sus repercusiones en el bienestar de los maestros y en el desarrollo de sus prácticas pedagógicas. Esta refexión toma como base las posturas que maestros universitarios presentaron en el marco de la investigación “Asignación académica, satisfacción laboral y calidad de las prácticas pedagógicas en el contexto de la universidad”. Se contrasta en este artículo el relato de los profesores, la normatividad y diversas posiciones teóricas que centran su análisis en el maestro, en su dimensión personal y profesional.Palabras clave: Carga académica, universidad, docencia, investigación, extensión, bienestar, prácticas pedagógicas.OF ACADEMIC LOADS: CHECKS AND BALANCES OF UNIVERSITY TEACHING ABSTRACTA look at the confguration of faculty work at the university, the characteristics that mark the exercise of their profession and its impact on the welfare of teachers and on the development of their pedagogical practices. This discussion draws on the position that university faculty presented on the investigation “Academic workload, work satisfaction, and quality of pedagogical practices in the university context”. This article draws contrasts between teachers’ perspectives, regulations, and various theoretical positions that focus their analysis on teachers, in their personal and professional dimension.Key words: Academic load, university, teaching, research, extension, welfare, pedagogical practices. - PALABRAS QUE HIEREN: UNA MIRADA DESDE LA PEDAGOGÍA AL USO VIOLENTO DEL LENGUAJE VERBAL EN EL AULA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Barrios Rodríguez, Julia Inés
Fecha de publicación en la Revista: 2013-06-13
RESUMENEl presente artículo** surge de una investigación desde la línea Lenguaje y Pedagogía; es un estudio cualitativo desarrollado con los estudiantes del grado noveno de una institución educativa pública, de Floridablanca (Santander). Tuvo como escenario el aula de clase y buscó generar estrategias pedagógicas que disminuyeran el uso violento del lenguaje verbal en el aula. Parte de los siguientes interrogantes: ¿Por qué los estudiantes interactúan violentamente? ¿Qué medidas toman los docentes al respecto?¿Cómo se ve afectada la dinámica de enseñanza y aprendizaje? Se diseñó una propuesta que propendió por el desarrollo de la competencia comunicativa y la puesta en práctica de las normas sociales para la interacción efectiva en una conversación, tales como: escuchar al otro, dialogar, respetar los turnos de intervención y seguir las máximas griceanas del principio cooperativo de comunicación. Se realizaron talleres formativos basados en estrategias como el estudio de casos, el juego de roles y la descripción de situaciones reales. Y se pudo precisar que los apodos e insultos son las manifestaciones más recurrentes del uso violento del lenguaje en el aula. Palabras clave: Investigación cualitativa, lenguaje, violencia escolar, interacción en el aula, competencia comunicativa, agresión verbal, actos de habla.WORDS THAT HURT: A LOOK FROM PEDAGOGY AT THE VIOLENT USE OF VERBAL LANGUAGE IN THE CLASSROOM ABSTRACTThis article* arises from research on the subject Language and Pedagogy. It is a qualitative study developed with ninth graders at a public school in Floridablanca (Santander). It took place in the classroom and sough to generate pedagogical strategies that reduced the violent use of verbal language in the classroom. The following questions arose: Why do students interact violently? What measures do teachers take? How is the learning and teaching dynamics affected? A proposal was designed that suggested the development of communicative competence and the implementation of social standards for effective interaction in a conversation, such as: listening, dialogue, respecting turns of intervention, and following the Gricean maxims of the cooperative communication principle. Training workshops were conducted based on strategies such as case studies, role-playing, and description of real situations. And it was determined that nicknames and insults are the most frequent manifestations of violent use of language in the classroom. Key words: Qualitative research, language, school violene, classroom interaction, communicative competence, verbal agression, speech acts. - SEXUALIDAD Y ADOLESCENCIA: MÁS ALLÁ DE LAS HISTORIAS DE VIDA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Arenas Arenas, Yaneth Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENLas adolescentes enfrentan situaciones difíciles debido a la información ambigua que reciben del entorno escolar y familiar y los medios de comunicación, acerca del manejo de su sexualidad. Esta realidad trae problemas de alto riesgo como el aumento de embarazos precoces e indeseados, el contagio de infecciones de transmisión sexual (ITS), el aborto, entre otros, que les crea una imagen negativa de su propia vida y de las relaciones con el entorno. Esta investigación intenta responder a: ¿Cómo se teje el imaginario de las adolescentes frente a la sexualidad?.La investigación se realizó en una institución pública de una población ribereña del departamento de Santander, Colombia. Se abordó desde el enfoque cualitativo, con la metodología historias de vida paralelas. Se trabajó con seis estudiantes, madres adolescentes, y con otros participantes de la comunidad educativa a fn de contextualizar la problemática. Dentro de los hallazgos relevantes, se encuentra que la curiosidad, el enamoramiento y la vivencia de un ambiente familiar confictivo son factores desencadenantes para iniciar la actividad sexual a temprana edad. También, se encontró poca apropiación del concepto de sexualidad y falta de preparación de los docentes en su proceso de formación.Palabras clave: Adolescencia, embarazo a temprana edad, educación para lasexualidad.Sexuality and adolescence: Beyond life storiesABSTRACTTeenagers face diffcult situations due to the ambiguous information they receive from school, family and the media about the management of their sexuality. This reality brings high-risk problems such as the increase in early and unwanted pregnancies, the spread of sexually transmitted diseases (STDs), and abortion among others that create a negative image of their own life and their relationships with the environment. This research seeks to answer: How is the imagery of teenagers towards sexuality woven?The research was conducted at a public institution in a coastal population of the department of Santander, Colombia. It was approached qualitatively, with the methodology of parallel life stories. We worked with six students, teenage mothers, and with other participants in the educational community to contextualize the problem. Among the relevant fndings, it was found that curiosity, infatuation, and the experience of a confictive family environment are factors that trigger the initiation of sexual activity at an early age. Likewise, there was little ownership of the concept of sexuality and a lack of teacher preparation in the educational process.Key words: Adolescence, early pregnancy, sexuality education. - LA ACTUACIÓN PEDAGÓGICA EN DOCENTES UNIVERSITARIOS DE CIENCIAS: ANÁLISIS DESDE EL ESTUDIO DE CLASES
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Ravanal Moreno, Eduardo; Camacho González, Johanna
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENComprender los procesos de razonamiento implicados en la mente del docente durante su actuación pedagógica es fundamental y complejo. En ese sentido, la investigación pretende explorar y caracterizar la acción pedagógica del profesorado universitario desde tres dimensiones: contenido, metodología y evaluación. El diseño consistió en videograbar al menos seis clases de ciencias desarrolladas en un aula universitaria, para luego realizar un análisis cualitativo del contenido según las dimensiones antes indicadas. Los resultados revelan que existe coexistencia teórica de la enseñanza y la evaluación en el docente universitario, asunto que, por ahora, no nos resulta controversial, si entendemos que esta coexistencia representa un andamio de pensamiento, para una acción pedagógica determinada. En relación con la evaluación, persiste la idea de una verifcación que intenta promover el aprendizaje por sustitución. Los hallazgos nos llevan a pensar en programas de acompañamiento profesional que contribuyan a generar conocimiento didáctico de y sobre la disciplina a enseñar; así como, espacio de refexión para identifcar obstáculos propios de la enseñanza y aprendizaje de un tipo de contenido entre docentes universitarios de ciencias.Palabras clave: Docente universitario de ciencias, enseñanza, evaluación, contenido, acción pedagógica.PEDAGOGICAL ACTION IN UNIVERSITY SCIENCE TEACHERS: AN ANALYSIS FROM THE STUDY OF COURSES ABSTRACTUnderstanding the reasoning proves involved in the teacher’s mind during their pedagogical performance is critical and complex. In this sense, this research aims to explore and characterize the pedagogical action of university faculty from three dimensions: content, methodology, and assessment. The design consisted of videotaping at least six science classes in university classrooms, the content of which was analyzed qualitatively according to the aforementioned dimensions. The results reveal that there is theoretical coexistence of instruction and assessment in university faculty, an issue that, for now, we do not fnd controversial, if we understand that this coexistence represents a thought scaffold for a particular pedagogical action. In relation to assessment, the idea of verifcation that attempts to promote learning by substitution persists. The fndings lead us to think on professional development programs that contribute to the generation of didactic knowledge of and about the teaching discipline. Likewise, they lead us to imagine a space for refection to identify barriers in teaching and learning embedded in a type of content among university science teachers.Key words: Science university teacher, teaching, assessment, content, pedagogical action. - PARTICIPACIÓN CIUDADANA: UNA MIRADA DESDE LOS JÓVENES
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Roa Galvis, Blanca María
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMEN Este trabajo describe las concepciones y actitudes acerca de política, democracia y ciudadanía que tienen los estudiantes de undécimo grado de una institución privada del municipio de Piedecuesta (Santander). En Colombia, la participación ciudadana es fundamental en las decisiones que el Estado toma; por ello, la familiaridad con estos asuntos democráticos debe nacer en la escuela, para generar procesos que permitan la socialización y resolución de problemas relacionados con el orden social. El enfoque de la investigación aquí presentada es cuantitativo, con un componente cualitativo, en el cual se enfocará este texto. Los resultados hacen referencia a las concepciones de los jóvenes frente a la política, la democracia y la ciudadanía; muestran que los jóvenes creen que la política es un ejercicio de intereses particulares que ha perdido su rumbo, la democracia es una alternativa viable siempre y cuando se tome la voluntad del pueblo, y, en cuanto a la ciudadanía, se sienten sujetos de derechos y deberes, que favorecen el bien de todos. Es importante resaltar el papel de la universidad y la escuela en la formación de estos procesos, pues, desde allí, se puede gestar el libre pensamiento y se puede fomentar la opinión argumentativa. Palabras clave: Política, democracia, ciudadanía, concepciones, actitudes, juventud, ciudadano, participación democrática, partidos políticos.CIVIC ENGAGEMENT: A LOOK FROM THE YOUTH ABSTRACTThis work describes the concepts and attitudes about politics, democracy, and citizenship that eleventh graders have in a private institution in the township of Piedecuesta (Santander). In Colombia, citizen participation is critical in State decisions; hence, familiarity with these democratic issues must start in school to generate processes that allow the socialization and solution of problems related with the social order. The focus of the research here presented is quantitative, with a qualitative component, on which this text will focus. The results refer to the views of young people towards politics, democracy, and citizenship. They show that young people believe that politics is an exercise of individual interests that has lost its way, democracy is viable alternative as long as the will of the people is taken into account, and, regarding citizenship, they feel subjected to rights and duties, which favor the good of all. It is important to highlight the role universities and schools in the formation of these processes because it is from there that free thought can be cultivated and argumentative opinions can be promoted.Key words: Politics, democracy, citizenship, views, attitudes, youth, citizenship, democratic participation, political parties. - INDICACIONES PARA LA PRESENTACIÓN DE ARTÍCULOS
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Corredor Montagut, Martha Vitalia
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
- UN ESTUDIO ETNOGRÁFCO SOBRE EL APRENDIZAJE Y LA ENSEÑANZA DE ALGUNOS DE LOS ETUDES DE CHOPIN EN EL CONTEXTO DE BUCARAMANGA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Corena Perea, Carlos Andrés
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENEl artículo hace referencia a la investigación “Estudio etnográfco sobre el aprendizaje y la enseñanza de algunos de los Etudes de Chopin”, donde participaron profesores de piano y estudiantes de Bucaramanga, Colombia. El enfoque de investigación fue cualitativo con diseño etnográfco; se aplicaron como técnicas la historia de vida, la entrevista en profundidad y la observación participante. Los hallazgos muestran unas prácticas pedagógicas que oscilan entre la técnica y la improvisación; se hace una refexión pedagógica sobre las condiciones personales del estudiante de piano, y las generalidades y posibles difcultades técnicas e interpretativas de las obras. Asimismo, se identifcan las concepciones, actitudes, motivaciones y expectativas de los participantes, y se sugieren algunos aspectos metodológicos susceptibles de tener en cuenta por parte de docentes e instituciones de música.Palabras clave: Educación musical, Etudes de Chopin, concepciones, actitudes, motivaciones, expectativas, prácticas pedagógicas. AN ETHNOGRAPHIC STUDY ON LEARNING AND TEACHING SOME OF CHOPIN’S ETUDES IN THE CONTEXT OF BUCARAMANGA ABSTRACTThis article refers to the research “Ethnographic study on learning and teaching of some of Chopin’s Etudes”, in which piano professors and students participated from Bucaramanga, Colombia. The research approach was qualitative with an ethnographic design; techniques such as life story, in-depth interviews, and participant observation were applied. The fndings show pedagogical practices ranging between technique and improvisation. A pedagogical refection is included on the personal conditions of the piano student, and the general and possible technical and interpretative diffculties of the musical pieces. Likewise, the conceptions, attitudes, motivations, and expectations of the participants are identifed, and some methodological aspects are suggested, which music teachers and institutions should take into account.Key words: Musical education, Chopin’s Etudes, conceptions, attitudes, motivations, expectations, pedagogical practices. - GUIDELINES FOR MANUSCRIPT SUBMISSION
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Corredor Montagut, Martha Vitalia
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
- MEVEA: ¿ESPACIOS DE ENSEÑANZA SIN LÍMITES?
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Tornese, Elba Beatriz; Mazzoglio y Nabar, Martín Javier; Algieri, Rubén Daniel; Dogliotti, Claudia Gabriela; Gazzotti, Andrea
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENLa heterogeneidad socioeconómica determinó sesgos en nuestros resultados obtenidos, desde la investigación referente al uso, adherencia subjetiva y rendimiento por parte de nuestros alumnos, frente al espacio virtual de enseñanza y aprendizaje (EVEA). Determinamos la existencia de usuarios que ingresaban con instrumentos y conexión móviles, quienes presentaban especifcidades sociopedagógicas y constituían un subtipo de EVEA móviles (mEVEA). Por medio de esta investigación, buscamos evaluar la adhesión y prevalencia de uso de los mEVEA en alumnos cursantes de Anatomía, con especifcación de sus características socioeconómicas. Se trata de un estudio observacional y transversal, mediante una encuesta estandarizada, normalizada y anónima, con sistema de elección múltiple, que incluyó 285 alumnos de Anatomía en el año 2011. Se aplicaron parámetros estadísticos y se cumplió con requisitos éticos y legales. Obtuvimos que los alumnos con tareas laborales (62,46%) registraron mayor cantidad de ingresos desde computadoras con conexiones móviles y de instrumentos tecnológicos utilizados para el desarrollo de las actividades en el EVEA. Los usuarios de mEVEA refrieron ingresar desde lugares públicos cerrados y consideraron que la herramienta móvil los ayudó a compartir información, poder fjar e interrelacionar mejor los conceptos, mediante estrategias educativas análogas.Palabras clave: Espacio virtual, enseñanza, anatomía.MVLTS: TEACHING SPACES WITHOUT LIMITS? ABSTRACTSocioeconomic heterogeneity determined bias in our obtained results on research regarding student use, subjective adherence and performance in a virtual learning and teaching space (VLTS). We determined the existence of users who signed in with mobile tools and connections, which had specifc socio-pedagogies and constituted a sub-type of mobile VLTS (mVLTS). Through this investigation, we sought to evaluate the adhesion and prevalence of the use of mVLTS by students enrolled in Anatomy, specifying their socioeconomic characteristics. This is a cross-sectional observational study using a standardized, normalized and anonymous multiple-choice questionnaire that included 285 Anatomy students in 2011. Statistical parameters were applied and it complies with legal and ethical requirements. We observed that students with job duties (62.46%) recorded higher log-in numbers from computers with mobile connections and mobile technological instruments used for the development of mVLTS activities. mVLTS users reported logging in from enclosed public spaces and considered that the mobile tool helped them share information, fxate and interconnect the concepts better, through analogous educational strategies.Key words: Virtual space, learning, anatomy - EL ESTUDIANTE TUTOR COMO ACTOR IMPORTANTE EN EL LOGRO DEL APRENDIZAJE DE LA MORFOFSIOLOGÍA HUMANA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Torres Sepúlveda, Edgar Adrián
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓNEl análisis y abordaje de los procesos de mediación para el aprendizaje signifcativo de las ciencias básicas biomédicas se han orientado históricamente a la búsqueda de estrategias utilizadas de forma exclusiva por el docente, en medio de procesos de comunicación poco efectivos entre el profesor y el estudiante. La propuesta de análisis del rol del estudiante – tutor nace de la necesidad de abordaje de problemáticas de gran calibre, relacionadas con los niveles de deserción y mortalidad académica, así como la preocupación por parte de las escuelas de formación en salud sobre la relevancia cada vez menor dada al aprendizaje de las asignaturas del ciclo básico. Desde la perspectiva de la tutoría entre pares, se plantea una propuesta que tiene en cuenta las situaciones de aula propias de la Morfofsiología Humana, las necesidades de formación universitaria en el área y la complejidad de las dinámicas establecidas entre el tutor – como aprendiz y mediador – y el estudiante, teniendo en cuenta el rol fundamental del docente como orientador y guía de los procesos dentro y fuera del aula. La profundización en constructos, teorías y referentes teóricos desde la pedagogía, da luces sobre otros aspectos importantes a tener en cuenta en la constante formación y actualización del tutor, promoviendo el desarrollo de competencias en él – el tutor - más allá de las propuestas en el marco del desarrollo de la asignatura que media. Finalmente, de la refexión profunda y basada en la revisión de la literatura científca, se describen consideraciones importantes en la defnición del perfl del tutor, procesos de formación complementaria y rol que desempeña en el logro del aprendizaje signifcativo.PALABRAS CLAVE: Tutoría entre pares, morfofsiología humana, pedagogía universitaria, aprendizaje signifcativo, formación basada en competencias.THE TUTOR – STUDENT AS AN IMPORTANT ACTOR IN THE ACHIEVEMENT OF SIGNIFCANT LEARNING IN HUMAN MORPHOPHYSIOLOGY DESCRIPTIONThe analysis and review of the mediation processes in order to guarantee the signifcant learning of the basic biomedical sciences, has been historically oriented to the searching of strategies used exclusively by the teacher, in the middle of ineffective communication processes between teacher and students. The proposal of the analysis of the tutoring-student’s role is born in the needing of resolution of highly interesting problems, related to the academic desertion and mortality, as well as the growing worrying from the universities about the less relevance and importance given to the basic level subjects. From the peer-tutoring view, a proposition is presented, which takes into account the classroom situations that identifes the Human Morphophysiology, the current needing in universitary teaching in the given area and the complexity of the relations established between tutor – as teacher and apprentice - and the student, taking into consideration the crucial role played by the teacher, who acts as a guide trough the learning processes insde and outside of the classroom. The review of different constructs, theories and theoretical models from the pedagogy, can be useful when taking into consideration other important formative areas In which the tutor should be involved promoting the development of competences beyond the ones proposed in the development of the subject in which he’s acting as a tutor. Finally, the refexive process that took place in this work, based on the review of the available scientifc papers, describes some important considerations on the defnition of the tutor’s profle, complementary formation and his role in the achievement of the signifcant learning.KEY WORDS: peer-tutoring, human morphophysiology, universitary teaching, signifcant learning, competence based formation. - ENSEÑANZA DE LA CIENCIA: RETOS Y PROPÓSITOS DE FORMACIÓN CIENTÍFCA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Quijano Hernández, María Helena
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENEste artículo tiene en cuenta algunos planteamientos promulgados por la Asociación Americana para el Avance de la Ciencia (AAAS), la Unesco y el Ministerio de Educación Nacional, y hace referencia a algunos avances de investigación desde la línea “Construcción del saber pedagógico en Ciencias Naturales”. Uno de los grandes retos para la escuela de hoy, como unidad representativa del sistema educativo, es posicionar la ciencia en el contexto escolar; esto signifca para el docente, como agente mediador en la relación con el conocimiento experiencial o cotidiano y el conocimiento científco, replantear ciertas concepciones asociadas a la ciencia, la enseñanza y el aprendizaje; ampliar las visiones de mundo y considerar los cambios que actualmente lo caracterizan; incorporar en la práctica, y establecer relaciones entre la pedagogía, el currículo y la didáctica situadas en el contexto en el que actúa de cara a unas necesidades globales. Es claro que, en la escuela, quien guía el proceso de enseñanza y aprendizaje es el docente; de acuerdo con esto, le corresponde refexionar y considerar otras voces que desde diferentes latitudes han planteado el sentido de la enseñanza de la ciencia, sus retos, y aquellos propósitos de formación científca.Palabras clave: Enseñanza de la ciencia, formación científca, competencias científcas.SCIENCE TEACHING: CHALLENGES AND PURPOSES OF SCIENTIFC TRAINING ABSTRACTThis article contains some approaches promulgated by the American Association for the Advancement of Science (AAAS), UNESCO and the National Ministry of Education, and refers to some of the research advances from “Construction of pedagogical knowledge in Natural Science”. One of the greatest challenges for today’s school, as representative unit of the educational system, is positioning science in the school context. This means the teacher, as mediating agent in the relationship between experiential or everyday knowledge and scientifc knowledge, needs to rethink certain concepts associated with science, teaching, and learning. The teacher should also expand their worldviews and consider the changes that currently characterize it, incorporate into practice and establish relationships between pedagogy, the curriculum, and teaching situated in the context in the face of global needs. It is clear that, at school, the teacher guides the process of teaching and learning. Thus, it is up to him or her to refect and consider other voices who, from different latitudes, have postulated the meaning of science teaching, its challenges, and the purposes of scientifc training.Key words: Science teaching, science training, scientifc competences. - SISTEMATIZACIÓN DEL PROYECTO DE CUNICULTURA COMO ESTRATEGIA PARA EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO DE CONCEPTOS DE GENÉTICA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Cacua Ortiz, Sylvia Maria
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓNLa Educación exige actualmente nuevos retos que son asumidos por estudiantes, docentes y la sociedad, de tal manera que incite al desarrollo de competencias, habilidades, actitudes y valores que hacen parte del desarrollo integral de todo sujeto. De tal forma, el docente es el encargado de ser guía y orientador durante los procesos de enseñanza y aprendizaje. Así mismo, puede transformar concepciones en los aprendices a través de la creación de ambientes apropiados para el aprendizaje de acuerdo a los estilos de aprendizaje de sus estudiantes.PALABRAS CLAVE: Aprendizaje signifcativo, estrategias,competencia, enseñanza, aprendizaje.Rabbits project as a strategy for signifcant learning concepts in genetic DESCRIPTIONThe education now requires new challenges by students, teachers and society, and the main function from them is developing skills, abilities, attitudes and values. Furthermore, the teacher is the main responsible during the education process through learning and teaching. Besides, the teacher can change their minds, creating new strategies for learning in different ways.KEY WORDS: Signifcant learning, strategies, competence, teaching and learning. - ESTUDIO DE CASOS PARA LA ENSEÑANZA DE LA CÁTEDRA DE LOGÍSTICA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Peñaloza Flórez, Daniel
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓNEn el desarrollo de la asignatura de Logística Empresarial se presenta unl problema que repercute tanto para el docente como para los alumnos, y es el de integrar los conocimientos teóricos con la aplicación práctica. En la monografía se plantea la utilización de la estrategia de Estudio de Casos para potenciar los procesos de enseñanza, aprendizaje y evaluación, de tal forma que ayude en la solución de este problema. Se describen los fundamentos teóricos relacionados con el estudio de caso, precisando cómo se desarrolla el camino y la aplicación de un caso (el método), de qué manera se recaba la información del caso, el rol que debe asumir el docente y el rol del estudiante y se cierra, situando cómo se organiza la información para su aplicación. Igualmente se hace referencia a los fundamentos de la logística y la logística empresarial, sus funciones básicas y las actividades estratégicas que ayudan a la competitividad de las compañías. Se propone un caso de aplicación para explicar cómo se pueden lograr conocimientos signifcativos y pertinentes que ayuden en el desarrollo de las competencias cognitivas, actitudinales, axiológicas y sociales, necesarias para que los estudiantes logren una formación integral y de esta forma en el ejercicio de sus profesiones contribuyan a la transformación del conocimiento y de la sociedad. Se concluye que esta estrategia permite la refexión no sólo del estudiante sino del docente sobre su hacer pedagógica, con miras a un cambio. PALABRAS CLAVE: Estudio de casos, método, logísticalogistica, empresarial, competencias, formación integral. CASE STUDIES FOR TEACHING PROFESSOR OF LOGISTICS DESCRIPTIONIn the development of the chair of Business Logistics has a problem that affects both the teacher and students, and is to integrate theoretical knowledge with practical application. The paper proposes the use of the Case Study strategy to enhance the teaching, learning and assessment, so that helps in solving this problem. We describe the theoretical foundations related to the case study, explaining how it develops the way and the implementation of a case (the method), how is the information of the case, the role that the teacher must take and the role of student and closed, placing how to organize the information for your application. Also referred to the basics of logistic, its core functions and strategic activities that help the companies´s competitiveness. We propose an application case to explain how they can achieve meaningful and relevant knowledge to assist in the development of cognitive, attitudinal, social and axiological necessary for students to achieve a integral education and in the exercise of their professions contribute to the transformation of knowledge and society. We conclude that this strategy allows for refection not only the student but the teacher about their teaching to do in order to change.KEY WORDS: Case study, method, logistics, logistics management, skills, training integral. - PROPUESTA DOCENTE PARA TRASCENDER EN LA ENSEÑANZA CON ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Cala Gómez, Angela Johanna
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓN La propuesta retoma aspectos relevantes del constructivismo, centrando su base conceptual y desarrollo en teorías que sustentan el aprendizaje signifcativo como eje fundamental para que el estudiante auxiliar de enfermería, logre afanzar una estructura cognitiva a partir de la cual incorpore conocimientos en su futuro desempeño laboral.PALABRAS CLAVE: Aprendizaje, signifcativo, estrategias, proyectos, constructivismo, planeación, autonomía. EDUCATIONAL PROPOSAL TO TRASCEND IN THE TEACHING WITH NURSING STUDENTS DESCRIPTIONThe proposal retakes relevant aspects of constructivism, with an emphasis on its conceptual basis and theory development that sustain a meaningful learning as a central axix to provide that the nursing assistant student with certain learning diffculties would be in the capacity to consolidate a cognitive structure based on which knowledge in his labor future will adhere.KEY WORDS: Learning, meaning, strategies, projects, constructivism,planning, autonomy. - LA LECTURA COMPRENSIVA Y LA COMPOSICIÓN DE TEXTOS COMO ESTRATEGIA PARA EL DESARROLLO DE LA COMPETENCIA COMUNICATIVA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Correa Parra, Silvia Juliana Correa Parra
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓNLa educación actual exige a los estudiantes universitarios desarrollar diferentes competencias que permitan la transformación de la sociedad que los circunda. Por ello, es imprescindible que los aprendices sean consientes de esta realidad para que al momento de iniciar su vida universitaria, formen y desarrollen diferentes competencias, cualidades y destrezas que lo hacen único y distinto del otro y así no choquen con el contexto académico propio de toda universidad.PALABRAS CLAVE: Lectura, composición, competencia,comunicación, enseñanza, aprendizaje.COMPREHENSIVE READING AND COMPOSITION OF TEXTS AS A STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE ABILITY DESCRIPTIONThe current education requires college students to develop different skills that enable the transformation of the society that surrounds. Therefore is essential that learners are aware of this reality, so when starting their college life, train and develop different skills and qualities that make it unique and different from the other and thus do not confict with the academic context of the entire university itself.KEY WORDS: Reading, composition, ability, communication, education, learning - EL DESARROLLO DE ACTITUDES Y VALORES: UN VERDADERO LENGUAJE EN EL PROCESO EDUCATIVO UNIVERSITARIO
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Prada Marín, Dúwamg Alexis
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
DESCRIPCIÓNLa educación cambia constantemente y lo hace de forma paralela con los cambios que sufre nuestra sociedad. Gracias a dichos cambios al interior del proceso educativo podemos evidenciar lo afortunados que somos en la medida que no solamente se privilegia el desarrollo de la parte cognitiva de un ser humano, sino se ofrecen experiencias que permiten el desarrollo de competencias cognitivas, actitudinales y axiológicas para favorecer realmente la formación integral de los estudiantes. Las dimensiones afectiva y actitudinal han sido las más olvidadas en el desarrollo de los procesos de enseñanza y aprendizaje, por lo que en muchas ocasiones notoria la falta de motivación por parte de los estudiantes en el desarrollo de los compromisos y las actividades generadas en el ambiente escolar.PALABRAS CLAVE: Afectividad, educación, lenguaje, valores, actitudes, formación. THE DEVELOPMENT OF ATTITUDES AND VALUES: A TRUE LANGUAGE IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN HIGHER EDUCATION DESCRIPTIONEducation changes constantly in parallel to the changes our society suffers. Thanks to said changes within the educational process, we can witness how fortunate we are. The university not only privileges the development of a human being’s cognitive competencies, but it also offers experiences that allow the development of cognitive, attitudinal and axiological competencies to really favor the students’ integral education. The attitudinal and affective dimensions have been forgotten more in the development of teaching and learning processes. Thus, often times there is a lack of motivation on the students’ part in the development of the commitments and activities generated in the academic environment.KEY WORDS: Affectivity, education, language, values, attitudes, training. - MÁS ALLÁ DEL TERCER MUNDO: GLOBALIZACIÓN Y DIFERENCIA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Basto Torrado, Sandra Patricia
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
ResumenEste texto nos sitúa en la importancia que tienen los recursos naturales, puesto que, son hoy por hoy los bienes en disputa, tanto de las corporaciones transnacionales como de los actores armados en Colombia. La explotación de estos valores ecosistémicos está generando grandes desastres socio-ambientales, cuya magnitud está aún por venir. - LOS ESTUDIANTES Y PROFESORES EN ENTORNOS VIRTUALES DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Amorocho, Amanda Patricia; Coy Echeverría, Ana Emilse; Silva, Ana Gladys; Fajardo Vásquez, Asdrúbal; Velázquez, Diego Hernando; Viejo Abrante, Fernando; Gómez Díaz, Luis Gabriel; Díaz, Pedro José; Barragán, Rafael; Torres Camacho, Jorge Iván; Corredor Montagut, Martha Vitalia
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENEl artículo hace referencia a la atención que hoy requiere la utilización de las TIC, en la enseñanza en línea, puesto que esta lleva al docente a enfocarse en aspectos que, aunque son heterogéneos para estudiantes y docentes, permiten contextualizar el aula virtual y se constituyen en un derrotero que dinamiza los procesos de enseñanza, aprendizaje y evaluación. La experiencia que al respecto hemos tenido como docentes nos lleva a estructurar y alertar a docentes y estudiantes sobre algunas orientaciones que en la actualidad son de gran relevancia para los procesos que requiere la enseñanza en línea, como el apoyo a la educación presencial, desde la perspectiva de cambio que demanda el presente y las competencias requeridas en un mundo cambiante. A la vez, este texto es una refexión que nos hace pensar en que no todo lo que se propone con las TIC es mejor y óptimo, y nos permite creer que cada grupo enseña algo a los profesores y que cada aprendizaje es distinto.Palabras clave: Tecnologías de la información y la comunicación, TIC, enseñanza en línea, aula virtual, entornos virtuales.STUDENTS AND TEACHERS IN VIRTUAL LEARNING AND TEACHING ENVIRONMENTS ABSTRACTThe article refers to the care the use of ICTs requires today in online teaching, given that it leads the teacher to focus on aspects, which, although heterogeneous for students and teachers, allow the contextualization of the virtual classroom and constitute a course that streamlines the teaching, learning, and assessment processes. Our experience as teachers leads us to structure and alert teachers and student on some guidelines that currently are of great relevance for the processes that online teaching requires, such as support to in-person education, from the perspective of change demanded by the present and the skills required in an ever-changing world. At the same time, this text is a refection that reminds us that not everything proposed with ICTs is better and optimal, and allows us to believe that each groups teaches something to the teachers and each learning is different.Key words: Information and communication technologies, ICT, on-line learning, virtual classroom, virtual environments. - APRENDIZAJE POR PROYECTOS: UNA VÍA AL FORTALECIMIENTO DE LOS SEMILLEROS DE INVESTIGACIÓN
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Mujica Rodríguez, Ana María
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENLa universidad apoya la creación de los semilleros de investigación, como respuesta a la búsqueda del Estado colombiano de alcanzar avances científcos y tecnológicos que permitan la transformación social en pro del desarrollo de las diferentes dimensiones del ser humano y de su satisfacción intelectual, personal y grupal. La importancia de tal acción es fundamental para lograr un aprendizaje signifcativo, con construcción y reconstrucción del conocimiento, búsqueda de soluciones a los problemas sociales, del entorno, y a los inherentes a la profesión. Su creación y repercusión no solo dependen del docente, sino también del estudiante, como eje principal de los semilleros, en cuanto a su motivación y dedicación. Se hace necesario construir una pedagogía y organización de estos a partir del análisis de su situación actual, con el fn de propiciar el ingreso de nuevos estudiantes a los semilleros e incentivar a los ya integrados a continuar vinculados aun después del pregrado. El aprendizaje por proyectos, sumado al colaborativo, permite que los estudiantes logren dirigir, generar y ejecutar propuestas enfocadas a la resolución de problemas, atendiendo a los principios éticos y el compromiso social de su disciplina, así como al fortalecimiento del proceso de investigación formativa de los semilleros.Palabras clave: Aprendizaje por proyectos, aprendizaje colaborativo, formación integral, semilleros de investigación, investigación formativa, aprendizaje signifcativo, educación superior. PROJECT-BASED LEARNING: ONE WAY TO STRENGTHEN UNDERGRADUATE RESEARCH WORKING GROUPS ABSTRACTThe university supports the creation of undergraduate research working groups in response to the State of Colombia’s quest to achieve scientifc and technological advances that enable social transformation for the development of the different dimensions of human beings and their intellectual, personal, and group satisfaction. The importance of such action is essential to achieve meaningful learning with construction and reconstruction of knowledge, seeking solutions to social and environmental issues, as well as those inherent to their profession. Their creation and repercussion depend not only on the teacher, but also on the student, who is the principal axis of undergraduate research working groups in terms of motivation and dedication. It is necessary to build their pedagogy and organization from the analysis of their current situation in order to facilitate the involvement of new students in the working groups and encourage those already involved to stay involved after graduation. Project-based learning, coupled with collaboration, allows students to direct, generate, and execute proposals aimed at solving problems based on the ethical principles and social commitment of their discipline, and at the strengthening of the process of formative research in the working groups.Key words: Project-based learning, collaborative learning, comprehensive education, undergraduate research working group, training research, meaningful learning, higher education. - LOS MAPAS CONCEPTUALES Y LOS DETERMINANTES SOCIALES: UNA SIMBIOSIS QUE PROPICIARÁ APRENDIZAJE SIGNIFCATIVO EN ESTUDIANTES DE MEDICINA
Institución: Universidad Industrial de Santander
Revista: Revista Docencia Universitaria
Autores: Cadena Afanador, Laura Del Pilar
Fecha de publicación en la Revista: 2012-06-13
RESUMENLa enseñanza de los determinantes sociales en salud (DSS) implica un reto importante para los docentes de los programas de salud, por la poca motivación de los estudiantes y otros docentes frente al tema. Este artículo plantea la utilización de los mapas conceptuales trabajados desde la investigación-acción, con el fn de propiciar espacios de enseñanza, aprendizaje signifcativo y evaluación, dado que mejoran la trascendencia, la signifcación, la participación activa y colaborativa, así como el sentimiento de pertenencia a una cultura. Para lograrlo se plantea la construcción de un mapa conceptual tomando como base el documento de la Comisión DSS, desde el trabajo colaborativo con asignación de roles en grupos seleccionados, teniendo en cuenta algunas características. Se busca la integración, el trabajo en equipo, la potenciación de las habilidades que tiene cada estudiante y la interacción de estilos de aprendizaje. Se parte de un problema de la comunidad donde ellos residen para que puedan visualizar aquello que hay y leen en los ejemplos diarios de su población. La evaluación plantea un análisis de presaberes, una refexión del proceso y del resultado; así como, del compromiso que se observa en el docente, sus propios compañeros y en el mismo estudiante.Palabras clave: Determinantes sociales en salud, mapas conceptuales, proceso de enseñanza-aprendizaje, metacognición, aprendizaje signifcativo.CONCEPT MAPS AND SOCIAL DETERMINANTS: A SYMBIOSIS THAT WILL FOSTER MEANINGFUL LEARN-ING IN MEDICAL SCHOOL STUDENTSABSTRACTTeaching social determinants of health (SDH) implies a major challenge for faculty in health programs due to poor student and faculty motivation on this topic. This article proposes the use of concept maps built from action-research, with the goal of promoting learning spaces, meaningful learning, and assessment, given that they improve the relevance, signifcance, active participation, and collaboration, as well as a sense of belonging to a culture. To achieve this, we suggest the construction of a concept map based on the DSS Commission document through collaborative work where roles are assigned in selected groups, taking some characteristics into account. It seeks integration, teamwork, empowerment of each student’s skills, and the interaction of learning styles. Students are part of a problem of the community where they reside so they can visualize what is out there and read the daily examples of its population. Assessment proposes an analysis of previous knowledge, refection on the process, and result, as well as of the commitment observed in the teacher, their peers, and the students themselves.Key words: Social determinants of health, concept maps, learning-teaching process, metacognition, meaningful learning.