Browsing by Author "Arias Rodríguez, Gina Marcela"
Results Per Page
Sort Options
- Development plans to focus on peace and inclusion of the millennium development goals (mdgs): implications of the actors government, social and support for international cooperation
Institución: Universidad Autónoma de Manizales
Revista: ÁNFORA
Autores: Arias Rodríguez, Gina Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2017-08-17
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-06-26
This article aims to give an account of the need and relevance of building local development plans with a focus on peace with a highly participatory. It is intended to make an analysis of the implications, responsibilities and commitments assumed by different governmental and social actors, and what is the role that develops from international cooperation. These reflections are developed in the framework of the accompaniment that made the German Agency for Technical Cooperation, GTZ, with the Network of Public Universities of the Coffee-Ecorregion Alma Mater in the eight counties of the East of Caldas, two municipalities in the department of Risaralda, a municipality in the north of Valle del Cauca and a municipality in the department of Quindío. The arrogance of this accompaniment was driving the formulation of development plans with a focus on peace, conflict and with sensitivity to the strong participation of Civil Society. Similarly, the accompaniment to these municipalities sought to sensitize governments about the need to include the Millennium Development Goals, on the understanding that it is from the local management which contributes to meeting the goals by 2015 - From politics of the subject to the political subject: Education for emancipation
Institución: Universidad Autónoma de Manizales
Revista: ÁNFORA
Autores: Arias Rodríguez, Gina Marcela; Villota Galeano, Fabián F.
Fecha de publicación en la Revista: 2017-08-19
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-06-26
This article approaches the traditional conceptions about the political subject in order to widen them through a characterization of a dialectical game between the public and the private dimensions in which he acts.The notion resulting from this discussion is confronted with the context of the Colombian conflict. It is assumed, from this perspective, that the Political Subject is not a finished subject, but it is a subject in permanent construction, who is constantly looking for strategies and mechanisms to improve and transform his own reality. Accordingly, the ducational process (both formal and non-formal) may potentiate the subject's structuring. - Revisión de literatura sobre violencia en el noviazgo de jóvenes en Colombia y América Latina, 2016-2020
Institución: Universidad de Antioquia
Revista: Revista Facultad Nacional de Salud Pública
Autores: Tobar Lasso, María José; Nieto Betancurt, Lucy; Arias Rodríguez, Gina Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2022-12-23
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-07-02
Objetivo: Revisar los estudios sobre violencia en el noviazgo (vn) de jóvenes, desarrollados en Colombia y América Latina (2016-2020), para dar cuenta de sus características metodológicas y principales hallazgos. Método: La búsqueda de artículos sobre vn se realizó en siete bases de datos y aquellos debían cumplir los siguientes criterios de inclusión: 1) muestra de jóvenes, 2) estudio realizado en Colombia o en otro país latinoamericano, y 3) publicados entre 2016 y 2020. Se clasifican los estudios teniendo en cuenta su metodología. Resultados: Se incluyeron 38 artículos, de los cuales 23 cumplieron con los criterios de análisis: 13 de Colombia, 4 de México, 4 de Brasil, 2 de Chile y 1 en Argentina. Solo 3 de 23 artículos utilizaron metodología mixta, dos en Brasil y uno en Colombia; el resto utilizó metodología cuantitativa. Se describe cómo se ha conceptualizado la vn y se clasifican los estudios en hallazgos epidemiológicos, estudios instrumentales y estudios sobre las creencias de los/as jóvenes sobre vn, clasificación dada por el objetivo de la investigación. Conclusiones: Conocer cómo se conceptualiza la vn y las prevalencias de la vn en jóvenes para entenderla en el contexto Latinoamericano resulta fundamental para prevenir este problema. Los hallazgos presentados en este artículo pueden servir de insumo para las instituciones y organizaciones sociales, para comprender la violencia en el noviazgo y generar herramientas para su prevención. - Notas sobre una comisión de la verdad desde las mujeres
Institución: Universidad de Caldas
Revista: Eleuthera
Autores: Arias Rodríguez, Gina Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2018-07-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Objetivo: Presentar algunos análisis sobre los enfoques metodológicos y dispositivos que orientaron el proyecto de la “Comisión de la Verdad de las mujeres víctimas del conflicto armado colombiano” desarrollado por la Ruta Pacífica de las Mujeres. Metodología: Se analizaron datos derivados de esta Comisión, la experiencia de los que trabajamos en este proceso y los vínculos que construimos con las mujeres testimoniantes. El proyecto se abordó bajo una lógica de investigación-acción, no extractivista y de trabajo colaborativo que puso en el centro las experiencias de las mujeres. Resultados: Se constató el continuum de violencias que viven las mujeres en contextos afectados por el conflicto armado y sus capacidades para resistir las adversidades. Conclusión: Entre las principales conclusiones se pudo evidenciar la utilidad del testimonio en los procesos de recuperación emocional, en la incidencia en el proceso de negociación con las FARC-EP y la creación de la Subcomisión de Género. - Social Construction of Displaced Individuals as a Category, Their Relationship with Institutions and Public Policy Implications
Institución: Universidad Autónoma de Manizales
Revista: ÁNFORA
Autores: Arias Rodríguez, Gina Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2016-09-14
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-06-26
Objectives. This paper aims at showing a qualitative analysis of how different actors involved in the forced displacement phenomenon participate in their social construction as a ‘problem’ and how the ‘displaced individual’ category is socially built. It is reflected on the relationship of this population with governmental and non-governmental organizations as well as their implications on public policy design, formulation and implementation. Materials and method. A constructivist approach of the critical social psychology served to carry out the analyses. Grounded theory was the type of study performed by means of a theoretical sampling, considering comparative mechanisms and open, axial and selective codification.Results. Displaced individuals recreate their identity based on the ‘displaced’ representation. This category allows them to be defined and placed accordingly within institutions and organizations. The interviewed individuals have been stigmatized by the community as guerrilla helpers or as individuals competing with poor for getting the state institutions’ attention.Conclusions. Displaced condition places individuals as victims, abusers, individuals of rights, who can be able to restore their condition as individuals, in spite of the violence and social exclusion they face when dealing with a different and in most cases hostile environment.