Browsing by Author "Álvarez Gallego, Mónica María"
Results Per Page
Sort Options
- Factores asociados a las preferencias alimentarias de los niños
Institución: Universidad de Caldas
Revista: Eleuthera
Autores: Anaya García, Sugey Elena; Álvarez Gallego, Mónica María
Fecha de publicación en la Revista: 2018-01-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Objetivo. Presentar una revisión bibliográfica de la influencia de las familias y la escuela sobre las preferencias alimentarias de los niños. Su objetivo es comprender aquellos factores asociados a las preferencias alimentarias infantiles. Metodología. Se hizo análisis de información de investigaciones realizadas en el tema con el fin de indagar cómo estamos ante la prevención de la malnutrición en los niños y el fomento de hábitos alimenticios saludables. Resultados. La familia es determinante en la formación de las preferencias alimentarias de los niños, pero también lo es en la aparición de trastornos de la conducta alimentaria. El entorno educativo es fundamental en la promoción de hábitos alimentarios saludables. Conclusiones. En la consolidación de hábitos alimentarios durante la niñez, además de considerar la influencia de la familia y la escuela, deben tenerse en cuenta asuntos como la inapetencia, la neofobia alimenticia y la construcción de la personalidad. - Family dynamics and parenting styles: fundamental pillars in the socio-affective dimension
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Hallazgos
Autores: Gallego Henao, Adriana María; Pino Montoya, José Wilmar; Álvarez Gallego, Mónica María; Vargas Mesa, Enid Daniela; Correa Idarraga, Leidy Viviana
Fecha de publicación en la Revista: 2019-07-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The objective of this article is to give an account of the imaginaries and representations of families built by children and parents and their relationship with the socio-affective dimension. The study was based on a qualitative paradigm, emphasizing the case study research strategy. The observation and the semi-structured interview were used as information gathering techniques in the participants, who were 9 children and their respective parents or caregivers. It was obtained that the educational models influence the socio-affective development and the different behaviors of the children, and it was concluded that the children who are under authoritarian educational models, tend to be isolated from the social group of reference and those who are educated under democratic educational models are likely to be more autonomous and manage to socialize more easily. - La gestión académico-pedagógica: Una mirada desde la satisfacción personal y el desarrollo humano
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Hallazgos
Autores: Pino Montoya, José Wilmar; Álvarez Gallego, Mónica María; Peláez Henao, Oscar Alberto; Castaño Gómez, Melina
Fecha de publicación en la Revista: 2023-12-11
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The research aims to recognize the incidence of human development as a pedagogical strategy to strengthen the academic processes of educational institutions. The paradigm is interpretive, from the qualitative approach; the strategy is documentary. The findings showed that the human development of the teachers participating in the study is a determining factor in helping to improve the academic pedagogical processes of the institution, since this endows them with the competencies so that the students perceive in them an example, a support and a person they can trust. As a conclusion of evidence, personal satisfaction is a relevant component of human development, since it leads teachers to feel happy, I adjust in their work what is observed in a more open, conciliatory, responsible, ethical and creative attitude of teachers, turning their own being into a motivating pedagogical strategy that facilitates the learning process of students.