vol. 11 núm. 1 (2018)

Browse

Recent Items

Now showing 1 - 9 of 9
  • Editorial
    La visibilidad es una cualidad esencial de las publicaciones científicas, una publicación es visible en la medida en que está disponible para que los potenciales lectores la conozcan, la lean y la citen.
  • Didactic tool to integrate ICT in the teaching of science
    In the current challenges that arise for education, the role played by reading, writing and ICT in the teaching-learning process of the natural sciences must be recognized. This article describes a work that develops around the understanding of the simple parabolic movement, using the interdisciplinarity between physics and language with the objective of relating scientific methods and communicative competences to the daily tasks in school. Following a quasi-experimental research with a quantitative approach, a survey was applied to tenth grade students of an Educational Institution of Santiago de Cali - Colombia, where it was possible to identify as the main need, boost the teaching-learning process of the physical, involving ICT-mediated activities that strengthen scientific competencies. The project was proposed as a proactive and exploratory response to the need to improve and innovate teachinglearning methods and respond to the challenges that are posed by current students. As results after the application of the designed tool, it was possible to demonstrate the improvement in interest in the subject and the activities proposed in the class, as well as a strengthening in the evaluation tests applied periodically.
  • Agro-didactic proposal in the teaching of biostatistics mediated by ICTs
    A pedagogical proposal is presented whose purpose is to teach statistical and biological concepts with a constructivist learning practice with a collaborative cooperative pedagogical model. In the ethnofarm of the I.E. Agroindustrial Valentín Carabalí, Buenos Aires (Cauca). A cultivation of radish was planted in three planting distances it was established by the construction of horticultural beds. The students performed the agronomic management with the advice of a group of teachers. 30 days later, the seed density effect was evaluated using software MINITAB version 16 and Excel 2013. Students developed competencies in interpretation and representation. This didactic strategy allowed to apply the steps of the scientific method in the experiential learning of the concept of intras
  • Las TIC como herramientas cognitivas para la investigación
    El uso de las TIC como herramienta cognitiva aplicada a la investigación requiere un estudio de las mejores alternativas para que los estudiantes puedan disponer de estas amplificadoras de la mente, que estimulen el pensamiento crítico y puedan construir el conocimiento a través del aprendizaje colaborativo. Gros (2013) afirma que la tecnología tiene sentido para mejorar el aprendizaje siempre y cuando se parta de una perspectiva constructivista a través de experiencias basadas en la interacción social, la participación activa y los entornos complejos.
  • Las TIC como herramientas cognitivas
    Jonassen (1987) afirma que la mejor representación de la perspectiva constructivista puede ser la de quienes promueven las herramientas cognitivas. Sus palabras recogen el tránsito entre la teoría del pensamiento constructivista y la práctica educativa propuesta en la sociedad del conocimiento. Igualmente, los entornos de aprendizaje interactivos (Hannafin, 1992) y los micromundos (Rieber, 1992) son tipos de “educación con ordenador” que permiten la implantación de ambientes acordes al fundamento constructivista. Jonassen (1994) plantea la necesidad de poner en marcha entornos que apoyen la construcción colaborativa del conocimiento desestimulando la competición entre los estudiantes para obtener prebendas. Asimismo, debe permitir plantear múltiples perspectivas o interpretaciones de la realidad sobre supuestos reales y auténticos (Jonassen, 1991). Estamos por tanto ante la construcción colaborativa del conocimiento, trascendiendo su mera reproducción (Pérez, 2013).
  • El feminismo: Alfonsina Storni
    El feminismo se instaura como un movimiento social que establece la desigualdad, y la discriminación, hacia las mujeres en una sociedad de patriarcado. Ese patriarcado se caracteriza por el dominio de lo masculino sobre lo femenino en aspectos como la razón, la fuerza, y la participación en el espacio público, que son consideradas vertientes superiores a las que solo pueden acceder los hombres. A consideración de los sentimientos, la debilidad, y la esfera doméstica, ejes que “caracterizan” a las mujeres. (Viejo, Cabezas & Martínez, 2013). Es decir, en ese sistema se posesionan dos líneas: lo masculino y lo femenino, que permea los campos políticos, sociales, económicos, y culturales, que determinan el accionar de hombres y mujeres.
  • ¿Cuál es la autoridad de los que sufren en mi realidad histórica para la Fe Cristiana y la Teología?
    A continuación, en el presente escrito, se dará respuesta a la pregunta, desde un enfoque totalmente particular y distinto al esperado, puesto que algunas lecturas de Filosofía y Teología de la Liberación2, que se han abordado para responder a la pregunta, apuntan, en líneas generales, a corroborar lo que plantea Martha Zechmeister en su intervención, “La Autoridad de los que sufren”3. Para tal caso, la idea a probar es que los que sufren en mi realidad histórica tienen una autoridad testimonial y pericia casuística particular, que no se puede desconocer, sin embargo no tienen autoridad para determinar el último sentido teológico. Por tanto, para desarrollar la idea mencionada, se hará una contextualización, se expondrán aclaraciones del tema del sufrimiento y su relación con la pregunta, se expondrá y explicará con detalle las premisas que configuran la respuesta y se concluirá.
  • Development of Critical Thinking based on a pedagogical strategy based on the Intellectual Standards applied in philosophy for the 11 A students of the Padre Manuel Briceño Jáuregui Technical Institute Fe y Alegría
    This article of research, is an analysis of a pedagogic proposal to eleventhA grade students in Instituto Técnico Padre Manuel Briceño Jáuregui Fey Alegría. This proposal tends to focus on the development on criticalthinking in philosophy subject taking into account the intellectualstandards proposed by Paul Richard and Linda Elder. For That reason, itwas designed and applied for strategies which strengthened standards ofclarity, accuracy, precision, consistency, relevance, good reasons, depth,breadth, and fairness in this pedagogical proposal. Therefore, these werearticulated with the critical thinking elements and intellectual values,which all together may give as a result correctness process to educateexcellent thinkers. However, after analyzing and assessing the relevantoutcomes obtained in this study; the research shows that the studentshave not developed critical thinking as it was though. So, thanks to thistrouble, it was designed a grille which have been helping students; notonly, to understand how to write multiples chose questions, but alsoclassroom strategies. In this way, these aspects support to increasestudents’ abilities, intellectual standards and thinking elements.
  • Evoking PAULO FREIRE Socio-historical-philosophical-ideological trajectory

    Institución: Universidad Santo Tomás

    Revista: Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP

    Autores: Mendez, Ginna

    Fecha de publicación en la Revista: 2018-07-01

    This article is a tribute to the life and work of the renowned Brazilian pedagogue Paulo Freire, as well as an invitation to re-encounter with historical contingencies and philosophical influences that led him to forge a pedagogical commitment, as he himself characterized it, eminently problematizing, Critical and liberating. In this way, recognizing the dialectical element that took place between the history of life, the philosophical sources from which Freire was nourished and his emancipatory and libertarian project that he conceived through education, we intend to give account of these routes, which in turn we hope to provide an opportunity for the re-contextualization and reinvention of Freire's critical pedagogy.