núm. 4 jan (2011)
Browse
Recent Items
- Students’ Narratives Telling us about The Role of the First Home Literacy Practices Rapprochements in the Learning of English as a Foreign Language
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Colmenares Pérez, Yadira Rocío
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThe role of the first foreign language learning rapprochements in a home environment setting is investigated in the present qualitativedescriptive – interpretative small scale study. Experiences and feelings about those first literacy practices rapprochement in the learning of English as a foreign language were examined in a group of students at the Santo Domingo convent through narratives. Analysis of these students’ narratives demonstrated significantfacts in relation to the role of their first home literacy practices as well as the role of their parents, siblings, teachers, encyclopedias, games, etc. The learners’ musical factor was found as a crucial aspect in the desire to learn English due to the attraction and pleasure they felt because they wanted to understand the English’s lyrics songs. This positive, as well as some negativeresults are also explained.Key words: role, language learning, first rapprochement, home environment, literacy practices, narratives. - Teaching, Learning and Assessment: Isolated Practices?
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Carvajal Medina, Nancy Emilce
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThe tendency of some EFL pre-service and in-service teachers is to teach a lesson without considering their underlying concepts of language and how they relate to their teaching, learning and assessment practices. Likewise, curricular changes and design take place at different leveleducational institutions where “a lack of connection among goals, objectives, time, methodology, programs, materials, evaluation” is evidenced. (Ortiz, Camelo, Martín, Sarmiento, Ruiz, 2006:14). Therefore, it is important to make in-service and pre-service teachers, teacher administrators and teacher trainers aware of the necessity of developing an understanding of concepts like “belief” and“language. This paper discusses these issues in the light of my teacher educatorexperience in Applied Linguistics and EFL Methods courses for undergraduate and graduate levels respectively in 2010 and 2011 at a public university.Key words: belief, language, discourse, ideology, teaching, learning, assessment. ResumenLa tendencia de algunos docentes en ejercicio y de algunos en formación es enseñar una lección sin considerar cuál es el concepto de lengua/lenguaje que tienen y cómo este se relaciona con sus prácticas de enseñanza, aprendizaje y evaluación. Igualmente, los cambios y diseños curriculares que se llevan a cabo en instituciones educativasde diversos niveles evidencian: “una falta de conexión entre las metas, los objetivos, el tiempo, la metodología, los programas, los materiales, la evaluación” (Ortiz, Camelo, Martín, Sarmiento, Ruiz, 2006:14). Por lo tanto, es importante conciensar a los docentes en ejercicio, los docentes en formación, los administradores de docentes y los formadoresde docentes acerca de la necesidad de ser coherente al enseñar una lengua extranjera. Esa coherencia implica desarrollar una comprensión de conceptos como “creencia” y “lengua/lenguaje Este artículo pretende discutir los aspectos mencionados anteriormente considerando mi experiencia en los cursos de Lingüística Aplicada y Métodos de enseñanza orientados en los niveles de pregrado y posgrado respectivamente, en el 2010 y 2011.Palabras clave: creencia, lengua-lenguaje, discurso, ideología, enseñanza, aprendizaje, valoración-evaluación - Lecciones de una experiencia respecto a la enseñanza del español como lengua extranjera
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Cárdenas Cárdenas, Mary Sandra
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
En el presente artículo se describe una experiencia en la enseñanza del español como Lengua Extranjera, a un grupo de estudiantes de nacionalidad brasileña radicados en Bogotá e integrado por personas adultas formadas profesionalmente y con niños de primaria. A partir delas dificultades encontradas, hace una reflexión frente a los desafíos que han tenido que asumir los profesores de ELE atendiendo una nueva realidad académicoprofesional. Enfatiza sobre los diferentes factores que inciden en la enseñanzaaprendizaje de una lengua distinta a la materna y la influencia de éstos en la práctica. El trabajo plantea que frente a los factores que inciden en el proceso de enseñanza aprendizaje de ELE, se requiere de investigaciones orientadas a contribuir en el mejoramiento de la enseñanza aprendizaje del ELE y a suplir las necesidades de comunicación de los ciudadanos extranjeros que llegan a regiones de habla hispana, cada vez con mayor frecuencia, con intereses comerciales, laborales, educativos o turísticos.Palabras clave: Español como lengua extranjera (ELE), factores de aprendizaje, investigación, necesidades comunicativas. AbstractThis article describes an experience in the teaching of Spanish as a foreign language (SFL) to a group of Brazilian students residing in Bogotá integrated by professionally trained adults and primary school children. From the difficulties encountered a reflection upon the challenges that SFL teachers have faced working in a new academic and professional reality is made. This text focuses on the different factors which influence the teaching and learning of a language other than themother tongue and their incidence on practice. The study claims that to face the factors that affect SFL teaching and learning process requires research which aims at contributing to the improvement of SFL teaching and learning and to meet the communication needs of the increasing number of foreign citizens who arrive in Spanish-speaking regions with job, commercial, educational or tourist interest.Key words:Spanish as a foreign language (SFL), learning factors, research, communication needs. - Enhancing Cultural Awareness in Students at First Level at the UPTC in Sogamoso
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Barrera Cárdenas, Mauricio
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis project examines cultural awareness of 16 students of the basic English level at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Sectional- Sogamoso. This intervention was used in order to betterapproach the students and improve the class environment. A KWL chart was used as strategy to encourage the participants. In order to answer the procedure of the first part of the KWL chart, an intervention wasused to clarify and motivate students to speak about their own cultural background. Findings suggest that culture could have an important place and its meaning attend a revision in the program at this institution.Also, the development of cultural awareness is visible in the EFL classroom. However this aspect must be discussed in order toincorporate it in the curriculum, the use of materials and methodology.Keywords: cultural awareness, English/ foreign language. Learner, Sociocultural, EFL classroom ResumenEste proyecto analiza la concienciación cultural en 16 estudiantes de inglés básico en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Seccional- Sogamoso. Esta intervención se hizo a fin de mejorar elambiente en la clase. Un cuadro de KWL se utilizó como estrategia para motivar a los estudiantes ha hablar de su propia cultura. Los resultados sugieren que la cultura puede tener un lugar importante en estainstitución. También, el desarrollo de la concienciación cultural en el salón de inglés como lengua extranjera es visible. Sin embargo, se debe promover la incorporación de aspectos culturales en los materialesy en la metodología de clase. . A fin de responder Palabras clave: concienciación cultural, inglés como lengua extranjera, salón de inglés como lengua extranjera. - Assessment Alternatives within the English Classroom
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Carvajal Téllez, Angélica María
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis article is the result of an action research project carried out at the Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara School with a group of five trainee teachers and one English teacher. In this paper, I report aresearch study which aims to show how trainee teachers implement Assessments Alternatives within the English classroom using Task Based Learning (TBL), the changes in the assessment practices and the washback of including learners’ needs in the evaluation process. The study showed that trainee teachers used different teachers’ roles when administering TBL lessons, it also reveals that assessment practices were influenced by previous learning experiences as learners, so that they had to make decisions spontaneously. And finally the study allowed trainee teachers to be aware of the facts in their practicum.Key words: Assessment, Alternative Assessment, complementary training program, language awareness, teaching practice.ResumenEste artículo es el resultado de una investigación acción desarrollada en la Escuela Normal Superior Sor Josefa del Castillo y Guevara con un grupo de cinco docentes en formación y su docente de inglés. En este artículo se reporta un estudio investigativo que mostró como los docentes en formación implementaron alternativas de evaluación en las clases de Inglés usando el aprendizaje basado en tareas, los cambios en la evaluación y el impacto que tienen las practicas evaluativas que incluyen las necesidades de los estudiantes . El estudio reveló que las prácticas evaluativas fueron influenciadas por las experiencias deaprendizaje previo y que en consecuencias los docentes en formación deben tomar decisiones en forma espontanea. Finalmente, el estudio permitió que los docentes en formación tomaran conciencia de las situaciones que se presentan en su práctica pedagógica.Palabras clave: evaluación, alternativas de evaluación, programa de formación complementaria, conciencia del lenguaje, practica pedagógica. - Oral Interaction in 9th Graders at Instituto Tecnico Agropecuario in Guavata, Santander
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Hernández Castellar, Carmen Matilde
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis small scale research Project aims at exploring, understanding and analyzing how ninth grade students interact orally and the different aspects that can affect it, among them gender at a public school in GuavatáSantander. Activities such as discussions, some exercises in English and translations in English were carried out with these students and allowed them to interact with one another and develop some special behaviors.Data was collected through audiotapes, teacher journals and formats among others. The analysis of the data showed that interactional patterns depend on gender, the role of the teacher and the role of the students.Key words: oral interaction, teacher’s role, students’ role.ResumenEste proyecto a menor escala pretende explorar, entender, y analizar cómo interactúan oralmente los estudiantes de novena grado y los diferentes aspectos que pueden afectarle, entre ellos género en uncolegio público en Guavatá Santander. Actividades como discusiones, algunos ejercicios y traducciones en inglés se llevaron a cabo con ellos y les permitieron interactuar entre ellos mismos y desarrollaralgunos comportamientos especiales. Los datos fueron recogidos a través de grabaciones, el diario de campo del profesor y formatos entre otros. El análisis de la información recogida mostró que las pautasinteracciónales dependen del género, del papel del profesor y del papel de los estudiantes. - Reconstruction of Cultural Practices in the Community: a Pedagogical Experience
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Huertas, Aura María
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis paper reports a pedagogical experience carried out with ninth semester students from the Modern Languages Program at theUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The experience was conducted while the students were taking the English Language Seminar course. The main objective of this pedagogical experience was to identify future student teachers’ perceptions about sociocultural factors indifferent schools and neighborhoods in Tunja, as a way to sensitize them for their upcoming teaching practices. The data was collected by means of surveys, unstructured interviews and students’ reflective journalswith the aim to determine socio cultural factors that influence students’ learning processes. Lastly, this pedagogical experience was an approach to characterize funds of knowledge identified as the understanding that students and teachers have about their own community as a socialenvironment, from which learning processes can be better contextualized and made relevant to a determined educational setting.Key words: funds of knowledge, critical pedagogy and cultural understanding in the classroom.ResumenEste artículo presenta una experiencia pedagógica llevada a cabo con losestudiantes de noveno semestre del programa Idiomas Modernos de laUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. La propuesta fue desarrollada en la clase “Seminario de la Lengua Inglesa.” El principal objetivo de esta propuesta fue identificar las percepciones de los futurosdocentes sobre los factores socioculturales de diferentes colegios y barrios de la ciudad de Tunja como una estrategia de sensibilización en sus futuras prácticas de enseñanza. Los datos se recogieron pormedio de cuestionarios, entrevistas no estructuradas y diarios de los estudiantes para considerar y determinar los factores socioculturales que influencian los procesos de aprendizaje de los estudiantes.Finalmente, éste fue un acercamiento a la caracterización de bases de conocimiento identificado como la comprensión que tienen los estudiantes y docentes de su propia comunidad como medio social, desde los cuales los procesos de aprendizaje pueden ser mejor contextualizados y hacer relevante un determinado centro educacional.Palabras clave: bases de conocimiento, pedagogía crítica y comprensión cultural en el aula. - Promoting Critical Thinking through Problem-Based Instruction
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Díaz Rojas, Jeyson Ricardo; Herrera Rojas, Clemencia
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis article presents a reflection and a potential applicative proposal about Problem-Based Learning (PBL), in order to change the perspective that students and teachers of public schools and technological adult institutions have about the learning of English in Tunja. This proposal intends to raise awareness about the language learning process, which may not only be the acquisition of rules and grammar structures but also a means to develop critical thinking skills in the students. This process will be developed through six stages, in which students will be invited to reflect and question their learning processes. Problembased learning may help us to change the wrong perception that our students and EFL teachers have regarding the value of learning and using the English language.Key words: problem-based learning, critical thinking, Language learning, Problematic situations, Teaching practices, Public InstitutionsResumenEste artículo presenta una reflexión y una posible propuesta de aplicación sobre el aprendizaje basado en la solución de problemas, con la cual se espera cambiar la perspectiva que los estudiantes y profesores de colegios de instituciones públicas tecnológicas para adultos de la ciudad de Tunja tienen sobre el aprendizaje del idiomainglés. Esta propuesta busca que el aprendizaje de una lengua extranjera no se oriente solamente a la adquisición de reglasy estructuras gramaticales, sino que también sea un medio para desarrollar habilidades de pensamiento crítico en los estudiantes.Este proceso se realizará a través de seis etapas en las cuales se invitará a los aprendices a que reflexionen e indaguen sobre sus procesos de aprendizaje. El aprendizaje basado en problemas nos podría ayudar a cambiar la percepción errónea que nuestros estudiantes y profesores de lengua extranjera tienen respecto a la utilidad del aprendizaje y el uso de la lengua inglesa.Palabras clave: aprendizaje basado en la Solución de Problemas, Pensamiento Crítico, Aprendizaje de una lengua, Situacionesproblemáticas, Prácticas de enseñanza, Instituciones Publicas - ICT in the EFL Teaching in the Public Schools of the Department of Boyacá: An Overview to the World
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Bolívar Suárez, Mauricio
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis paper presents a critical and theoretical reflection about the importance of the use of ICT in the classrooms in which the foreignlanguage (English) is taught at the public schools of the Department of Boyacá, how its use can contribute significantly to the improvement of students’ language performance and to provide knowledge and innovation to the teaching in the teachers , also, how the government of the department of Boyacá can contribute to the progress of the use of ICT in foreign language teaching, implementing some actions. Thus, theDepartment of Boyacá can be a reference in the implementation of ICT, in the English language teaching in public schools.Key Words: Boyacá, Foreign languages teaching, government, ICT, National Bilingualism Programme, Secretary of Education, schools, teachers, technology. ResumenEste artículo hace una reflexión crítica y teórica, acerca de la importancia del uso de las TIC en los salones de clase donde seenseña las lenguas extranjeras (Inglés) en las instituciones educativas públicas del Departamento de Boyacá, la manera cómo su uso puede aportar significativamente al mejoramiento del nivel de lengua de losestudiantes y brindar conocimiento e innovación a la enseñanza del mismo a los docentes , también, cómo el gobierno del Departamento de Boyacá puede aportar al progreso en el uso de las TIC en la enseñanza de las lenguas extranjeras, con la ejecución de acciones en tal sentido. Así, posicionar a Boyacá como un departamento modelo en la implementación de las TIC, en la enseñanza de la lengua inglesa enlos colegios oficiales. Palabras clave: Boyacá, enseñanza de las lenguas extranjeras, escuelas, gobierno, profesores, programa nacional de bilingüismo, secretaria de educación, tecnología, TIC. - Marriage & Women’s Roles in the 19th Century and Nowadays
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Arismendy Vargas, Luz Amanda; Aparicio Farías, Emily Marcela; Cruz Huertas, Ana Carmenza
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
AbstractThis article aims at comparing the role of women in the 19th century and nowadays. It is based on EMMA by Jane Austen (1815). This writing is the result of the process seen in Pedagogical Communicative Project V,directed by professor Nancy Carvajal, where the main topic was British Culture.Key words: Marriage, Women´s rolesResumenEste artículo tiene como objetivo comparar el rol de la mujer en el siglo XIX y hoy en día. Este está basado en EMMA por Jane Austen (1815. Este escrito es el resultado del proceso visto en Proyecto Comunicativo V dirigido por la profesora Nancy Carvajal, donde, el tema principal fue la Cultura Británica.Palabras clave: matrimonio, el rol de la mujer - Editorial
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Ariza, J. Aleida
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-28
“We treat our location (in all its relevant senses: geographical, social,geopolitical) as the ground on which to begin our thinking. Local knowledgeis not a product constituted by the beliefs and practices of the past. Localknowledge is a process—a process of negotiating dominant discourses andengaging in an ongoing construction of relevant knowledge in the context ofour history and social practice.”1 - Thesis Papers in Progress
Institución: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Revista: Enletawa Journal
Autores: Journa, Enletawa
Fecha de publicación en la Revista: 2013-05-29
Thesis Papers in Progress