Browsing by Author "Camelo Perdomo, Diego Fernando"
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- Lo unidimensional como disciplinario: Un diálogo entre Herbert Marcuse y Michel Foucault
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Revista Temas
Autores: Camelo Perdomo, Diego Fernando
Fecha de publicación en la Revista: 2018-11-02
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-06-17
El presente trabajo buscará identificar los puntos convergentes entre la idea de unidimensionalidad de Herber Marcuse como crítica a la conformación de una civilización y el análisis de la disciplina realizado por Michel Foucault en la consolidación de las sociedades normales modernas. Asimismo, se pretende también señalar los quiebres del uno y otro dentro de los postulados de estos, a saber, como en el caso de Marcuse, valiéndose de Freud, sostiene que la represión de la sexualidad fue la expresión de la instrumentalización del eros en el proyecto de una civilización unidimensional. No obstante, Foucault por su lado y contrario a esta idea, estima que más allá de la represión de la sexualidad, esta permitió la propagación de nuevos discursos y prácticas que permitirían ejercer el poder de control y normalización de los individuos. El sentido destructivo de la sexualidad en Marcuse para la construcción de la civilización es virada en Foucault como un espacio en el que emergen nuevos hábitos de disciplinización. Así, lo que para Marcuse es unidimensional, para Foucault es disciplinario. - Neivanity regimes. Order, surveillance and desire in the foundation of Neiva
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
Autores: Camelo Perdomo, Diego Fernando
Fecha de publicación en la Revista: 2024-04-30
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
In this article we will analyze the historical conditions of the processes of subjectivity in Neiva during its foundation in the seventeenth century based on colonial discourses in whose games of truth they were constituted. The objective is to examine how these games of truth were shaped through which the subjects related to knowledge, what rules controlled this game and how they functioned in it. This implies that understanding modernity traversed by coloniality requires a critical analysis of the different regimes that have historically operated within it. That is to say, to think of a set of norms or rules that, imbricated with discourses and practices of subjectivation, have functioned in history in different ways in an attempt to unify the differences of the subjects under the same paradigm. - To decolonize is not to demodernize: a critical dialogue between S. Castro-Gómez and E. Dussel: Contestación de S. Castro-Gómez a E. Dussel
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
Autores: Camelo Perdomo, Diego Fernando
Fecha de publicación en la Revista: 2021-01-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
In this article we intend to develop the thesis according to which Santiago Castro-Gómez's critique of Enrique Dussel was a denaturalization of the Argentine philosopher's analysis of the modern project, in which Castro-Gómez brought to the forefront the practices of colonial legacies as a condition of possibility for the emergence of modernity, without the need to resort to the founding figure of the individual, an aspect that is present in Dussel's proposal. This thesis will be demonstrated through a critical dialogue between these two authors around the problem of modernity and coloniality from three analytical keys, postmodernity, modernity and decolonization, in order to think about the way in which colonial practices operated in the modern project through the use of the values present in modernity itself, without this implying a supposed demodernization.
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