Browsing by browse.metadata.journal "Rastros Rostros"
Results Per Page
Sort Options
- About competencies: What about creativity?
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Victer Rosa; Machica Rangel, Victer Rosa; Victer Rosa; Victer Rosa
Fecha de publicación en la Revista: 2023-05-13
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
The formation of a citizen with the necessary skills to be able to face the universal reality requires a deep commitment on the part of the teacher in the creation of meaningful learning environments in which the acquired knowledge is used and the teacher demonstrates to himself that he is capable of performing in a concrete reality, facing the different structures with tenacity and decision. - About Los nocturnos by Álvaro Mutis
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Franco Ramos, Jorge; Franco Ramos, Jorge; Franco Ramos, Jorge; Franco Ramos, Jorge
Fecha de publicación en la Revista: 2011-05-10
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Esculcando en la obra poética de Álvaro Mutis encontramos diez nocturnos. El primero de ellos pertenece a su libro Los elementos del desastre, publicado en 1953. Los dos siguientes pertenecen al libro Los trabajos perdidos, publicado en 1964. Estos tres primeros Nocturnos hacen parte de la temática que Mutis ha denominado “Tierra caliente” y que en sus propias palabras tiene que ver con “el café, el trapiche, el podrirse, de corromperse, del continuo uso que produce el trópico”. Tal vez sus intenciones se resumen en la afirmación del poeta cuando dice que el trópico “más que una geografía es un estado espiritual”. Lo bucólico es inmensamente palpable en estos tres Nocturnos, contrario a lo que se percibe en los siete restantes, publicados en 1987 en su libro Un homenaje y siete nocturnos. En estos últimos se siente el paso del tiempo en el autor; de lo terreno y material, el poeta pasa a buscar algo menos tangible en estos siete nocturnos. - Academic Debate as a Didactic Strategy for the Training of Argumentative Skills and the Approach to Scientific Dialogue
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Carrillo García, Stefany; Nevado Castellanos, Karen; Carrillo García, Stefany; Nevado Castellanos, Karen; Carrillo García, Stefany; Nevado Castellanos, Karen; Carrillo García, Stefany; Nevado Castellanos, Karen
Fecha de publicación en la Revista: 2017-12-12
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Introduction: This article derives from the research carried out in the classroom with a group of students who were in the first level of the undergraduate program Chemical Engineering at the Universidad Industrial de Santander in 2015. It aims to analyze the academic debate as a didactic alternative that allows to develop oral argumentative discursive strategies in students. Also, the promotion of scientific dialogue is studied as a social opportunity to reinforce critical and reflexive skills. Methodology: The action research conducted is oriented by a qualitative methodological approach for data application and analysis, taking as reference James McKernan’s postulates and Perelman and Olbrecht-Tyteca’ model theory of argumentation. Results: In this regard, from the diagnosis of an academic need, a didactic intervention plan in the classroom was designed for said university students, who participated in debates on topics related to their disciplinary field. Conclusions: The results show that a comprehensive training strategy is necessary for the development of epistemic operations and academic culture that require argumentative skills. In addition, specific learning, through genres, builds significant skills, but it must be an ongoing process that deserves more than one academic semester. - Academic resilience of adolescents, associated factors and methodology used:: a systematic review
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Vera Noriega, Jose Angel; Gutiérrez Cervantes, Juan Carlos; Vera Noriega, Jose Angel; Gutiérrez Cervantes, Juan Carlos; Vera Noriega, Jose Angel; Gutiérrez Cervantes, Juan Carlos
Fecha de publicación en la Revista: 2023-01-16
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Subject and scope. In Mexico, more than 14% of adolescents drop out and more than 64% obtain limited levels of basic knowledge. The study of academic resilience arises as a proposal to counteract the problems of school dropout, low academic performance and school violence. The purpose of this work is to carry out a systematic and exhaustive review to know the socialization and psycho-emotional factors that have been associated with academic resilience in an adolescent context and the methodology used in these studies. Characteristics. An exhaustive and systematic search was carried out using the PRISMA method in the Scopus, Science Direct, Redalyc, Eric, Springer, Ebsco, Psycinfo, and Google Scholar databases; considering articles published from January 2010 to May 2021, using the keywords academic resilience, adolescents, teenagers, socioemotional, social factors, psychological factors, academic resilience, adolescents, socioemotional, social factors and psychological factors, located in the title, abstract and keywords. Findings. A total of 30 articles were selected that met the selection and inclusion criteria. The most relevant factors that have been associated with academic resilience are emotional parental support, strict monitoring of homework, self-regulation, personal and school self-efficacy, and good relationships with teachers and peers. The quantitative methodology that uses multivariate statistics is the one that was identified more frequently and experimental research less frequently. Conclusions. The socialization and psycho-emotional factors can be divided into three large groups: family, personal and school. It is recommended to develop explanatory models that allow a better understanding of academic resilience, integrating the aforementioned factors and using statistically novel methodologies. - Academy’s stress and its consequences in body and emotional dimensions in university students
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Ramírez Díaz, Jose Laurian; Ramírez Díaz, Jose Laurian; Ramírez Díaz, Jose Laurian; Ramírez Díaz, Jose Laurian
Fecha de publicación en la Revista: 2021-02-15
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Stress is considered the epidemic of the 21st century and seems to be related to current lifestyles. The demands for professionalization mean that young people must professionalize at an early age, which creates academic stress. This document presents the results of a correlational study with university students. The analysis was carried out with the techniques of exploratory factor analysis, multivariate linear regression and ANOVA of factors, finding a relationship between academic stress and gender, and that the effects of the former increase when people limit their social coexistence due to training demands, being the most relevant consequences of academic stress are produced by its bodily effects, but by the high levels of anxiety that increases due to inattention when treating emotional symptoms at the same time, which wears out the person over time, manifesting severe physiological repercussions. - Accionar creativo en la lectura y escritura
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Reyes, Paola; Chaparro, Adrian; Morato , Diana; Reyes, Paola; Chaparro, Adrian; Morato , Diana; Reyes, Paola; Chaparro, Adrian; Morato , Diana; Reyes, Paola; Chaparro, Adrian; Morato , Diana
Fecha de publicación en la Revista: 2001-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Los últimos dos años el trabajo en conjunto ha sido la base para establecer lineamientos metodológicos que ayudaron en forma significativa a desarrollar estrategias de observación que mostraron la poca utilización de recursos creativos a la hora de guiar a los estudiantes en el proceso de construcción de conocimientos y en concreto a la lectura y escritura. - Action Research and Language Teaching: From the Positioning of the Researcher to a Research Position
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Macaire, Dominique; Macaire, Dominique; Macaire, Dominique; Macaire, Dominique
Fecha de publicación en la Revista: 2015-12-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Research in didactics of languages and cultures finds its place as a field of research to the extent that it is recognized in every sense of the words that name it, something that is far from occurring in contemporary scientific thought. In fact, the didactics of languages suffers from a credibility deficit, which can be seen in its difficulty to position in the bosom of disciplines. In addition, the didactics of languages is not assumed as a science, but as a field that takes resources from the human and the language learner, usually in an institutional context. In short, it lives by its relationships with related sciences such as sociolinguistics or psycholinguistics, which nourishes didactics and is enriched by it. The didactics of languages and cultures (ddlc) deals with acquisitions and compares them with the learning of languages in different environments and, although these areas are hermetic, allow various appropriations by the individual of a multilingual and multicultural heritage. - Actividades Lúdicas en el trabajo y en aula
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Gómez Pinto , Paola Andrea; Briceño Rojas, Marianela; Carreño Arango , Angelica María; Moreno Ríos, Ermelinda; Gómez Pinto , Paola Andrea; Briceño Rojas, Marianela; Carreño Arango , Angelica María; Moreno Ríos, Ermelinda; Gómez Pinto , Paola Andrea; Briceño Rojas, Marianela; Carreño Arango , Angelica María; Moreno Ríos, Ermelinda; Gómez Pinto , Paola Andrea; Briceño Rojas, Marianela; Carreño Arango , Angelica María; Moreno Ríos, Ermelinda
Fecha de publicación en la Revista: 2001-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Las actividades lúdicas forman parte de la vida del niño y de la niña y son tan importantes que se les puede asumir como gimnasia física y mental; estímulo del espíritu que ayuda a superar obstáculos, dificultades, asumir riesgos y reglas para sentir la satisfacción de superarlos y de someterse voluntariamente a una disciplina, asumida ésta como el realizar las actividades con amor. - Las Actividades lúdicas y su importancia en el desarrollo social del niño
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Sarmiento, Adriana; Arrieta , Yarley; Escobar , Slendy; Sarmiento, Adriana; Arrieta , Yarley; Escobar , Slendy; Sarmiento, Adriana; Arrieta , Yarley; Escobar , Slendy; Sarmiento, Adriana; Arrieta , Yarley; Escobar , Slendy
Fecha de publicación en la Revista: 1999-11-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Para teóricos como Erickson Piaget y Gessel, el ser humano se desarrolla por etapas, cada etapa de acuerdo a una edad específica en la que generalmente se observan patrones similares. Aunque cada persona es diferente de otra, existen similitudes que permiten hablar de un desarrollo integral, que se va dando gradualmente durante todo el transcurso de la vida. - El Actor y su otra : la pedagogía
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Florez Medina , Lizardo; Florez Medina , Lizardo; Florez Medina , Lizardo; Florez Medina , Lizardo
Fecha de publicación en la Revista: 2001-11-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
No podemos hablar de un tema sin saber antes algo de su génesis. El 27 de Marzo se celebra el Día Internacional del Teatro en todo el mundo, y como todo nuevo siglo, época de transición, de renovación, de crisis ideológicas, políticas, sociales, económicas, filosóficas, etc, el Teatro aún permanece proponiendo y sobreviviendo con los dramas que afectan a cada nación. Pero, ¿cómo fue que empezó todo esto?. - La Afectividad en la práctica docente : actitudes y conceptos para el debate
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Bustos, Olga Yaneth; Quintero , Monica Liliana; González , Adriana Patricia; Flórez, Susan Ximena; Moreno , María Isabel; Villamizar, Diana; Bustos, Olga Yaneth; Quintero , Monica Liliana; González , Adriana Patricia; Flórez, Susan Ximena; Moreno , María Isabel; Villamizar, Diana; Bustos, Olga Yaneth; Quintero , Monica Liliana; González , Adriana Patricia; Flórez, Susan Ximena; Moreno , María Isabel; Villamizar, Diana; Bustos, Olga Yaneth; Quintero , Monica Liliana; González , Adriana Patricia; Flórez, Susan Ximena; Moreno , María Isabel; Villamizar, Diana
Fecha de publicación en la Revista: 2000-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
En éste artículo se busca hacer algunas reflexiones sobre el lugar que ha ocupado la afectividad en el proceso educativo. Sobre éste aspecto puede decirse Que en los últimos años se ha hecho una seria reflexión entorno al descuido sistemático de la afectividad en la labor educativa, en donde los objetivos, contenidosy programación en general se enfilan hacia aspectos puramente intelectuales. - Alternatives for the acquisition of the written code in public school children who have not attended preschool
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Salazar Vanegas, Claudia Yamile; Navarro Tenorio, Andrea Marcela; Carreño Dimas, Nayibe Eugenia
Fecha de publicación en la Revista: 2024-07-19
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-07-24
Working to achieve the acquisition of the written code in children who have not attended preschool at the San Cristóbal School in the north of the city and who are in first grade, do not have the necessary training, became the challenge that drove the development of this formative research, since this is a rigorous process that involves at first knowing the needs of the students and that have repercussions on the conceptualization that each child makes to acquire the written code. - Ambiente lector
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Vera Torres, Norma Constanza; Gualdrón , Claudia Milena; Estupiñan, Ligia Marcela; Vera Torres, Norma Constanza; Gualdrón , Claudia Milena; Estupiñan, Ligia Marcela; Vera Torres, Norma Constanza; Gualdrón , Claudia Milena; Estupiñan, Ligia Marcela; Vera Torres, Norma Constanza; Gualdrón , Claudia Milena; Estupiñan, Ligia Marcela
Fecha de publicación en la Revista: 2001-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
El hombre y la mujer por su condición social, entran en procesos de interacción con los miembros de su grupo cultural; en éste con la realidad y con los agentes de los fenómenos comunicativos se apropian del sentido de las cosas, constituyéndose el lenguaje en el instrumento para materializar el pensamiento; en este proceso lacompetencia comunicativa se alcanza con el ejercicio de la palabra hablada o escrita. - Analysis Anthropopedagogica of the impact on the ways of perceiving time, space, reality and real
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Cárdenas Lopez, Gustavo Adolfo; Cárdenas Lopez, Gustavo Adolfo; Cárdenas Lopez, Gustavo Adolfo
Fecha de publicación en la Revista: 2021-03-23
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Education has always been determined by its relationship with technology, however, only during the first twodecades of the 21st century, the impact of technology on education came to be perceived directly, that is,there was a technological change that It implied a transformation of the school as a territory, leaving aside itsphysical location, to become another territory, with different characteristics and, therefore, different ways ofexercising power but, in turn, creating new forms of to resist. Now, these new forms of power and resistanceare not alien to changes in the perception of time and space, which also leads to new reflections on the human,reality and reality. - Aplicación del modelo didáctico constructivista investigativo
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Vera Abaunza , Alcira; Vera Abaunza , Alcira; Vera Abaunza , Alcira; Vera Abaunza , Alcira
Fecha de publicación en la Revista: 2001-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
La educación es un organismo en constante evolución, es por ello que analizándola desde el punto de vista futurista, se deben buscar estrategias pedagógicas que permitan transformar los conceptos y hacer de ellos un aprendizaje mas gustoso y significativo para nuestros Educandos. Por tal motivo nosotros los docentes estamosllamados a se unos agentes activos, unos orientadores y unos facilitadores en el proceso de formación integral de los Estudiantes. - ¿Aprender a leer y a escribir?
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Rincón Nuñez, Nancy; Martinez Barrera, Yazmin; González Rodríguez, Martha Liceth; Rincón Nuñez, Nancy; Martinez Barrera, Yazmin; González Rodríguez, Martha Liceth; Rincón Nuñez, Nancy; Martinez Barrera, Yazmin; González Rodríguez, Martha Liceth; Rincón Nuñez, Nancy; Martinez Barrera, Yazmin; González Rodríguez, Martha Liceth
Fecha de publicación en la Revista: 2000-10-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Sólo lo difícil es estimulante; sólo la resistencia que ofrece retos, es capaz de escamar, suscitar y mantener la potencia de conocimiento. Toda experiencia pedagógica se inventa y se crea. - Aprender haciendo
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Martínez Silva, Mayreya Eugenia
Fecha de publicación en la Revista: 2023-05-13
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Pedagogy refers to the particular way of teaching a language along with the theories of how, for what, with what, where, when, and to whom. Differences in the instructional specifications of a second language reflect comparisons in the theories that frame pedagogy. - El Aprendizaje complejo de la lectura y la escritura
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Gutierrez Celis, Luz María; Gutierrez Celis, Luz María; Gutierrez Celis, Luz María; Gutierrez Celis, Luz María
Fecha de publicación en la Revista: 2001-11-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
En la realidad escolar actual, es común escuchar a maestro de la educación Básica, de la Media y la Universitaria, quejarse porque sus estudiantes no muestran procesos de lectura pertinentes y coherentes con su nivel de estudio y mucho menos muestran gusto y pasión por leer y escribir. Como resultado vemos que se logra adquisición mediocre del conocimiento y pocos profesionales idóneos en su campo de desempeño. - El Aprendizaje del inglés: un cambio para el nuevo milenio
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Ferreira Correa, Maritza; Gonzalez Moncada, Ingrid Yinneth; Osorio Vasquez, Nancy; Ferreira Correa, Maritza; Gonzalez Moncada, Ingrid Yinneth; Osorio Vasquez, Nancy; Ferreira Correa, Maritza; Gonzalez Moncada, Ingrid Yinneth; Osorio Vasquez, Nancy; Ferreira Correa, Maritza; Gonzalez Moncada, Ingrid Yinneth; Osorio Vasquez, Nancy
Fecha de publicación en la Revista: 2000-10-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
La educación como un proceso formativo para la vida actual, supone satisfacer las grandes necesidades de comunicación debido a los avances científicos, tecnológicos y culturales a los que nos vemos enfrentados en el diario vivir. El Ministerio de Educación Nacional consciente de estos avances ha reconocido la importancia del aprendizaje de una lengua extranjera en estos avances; por ello en el 1 año de 1994 propuso consignar en el Artículo 20 numeral M de la Ley General de Educación, el área de Inglés como obligatoria en el ciclo educativo de la básica primaria. Sin embargo, las instituciones y los docentes no lo habían asumido con la importancia requerida y no estaban preparados para llevar al aula un verdadero proceso de aprendizaje comunicativo de una lengua extranjera. - Aquí hay un espacio para la educación lúdica y artística
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Rastros Rostros
Autores: Vera, Elizabeth; Becerra, Yudy Yanira; Moreno, Joanna S.; Vera, Elizabeth; Becerra, Yudy Yanira; Moreno, Joanna S.; Vera, Elizabeth; Becerra, Yudy Yanira; Moreno, Joanna S.; Vera, Elizabeth; Becerra, Yudy Yanira; Moreno, Joanna S.
Fecha de publicación en la Revista: 1999-06-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Uno de los fines de la educación es formar holísticamente a la persona, es decir, emplear todas las artes y las áreas académicas para la formación de un espíritu creativo que contribuya a mejorar al individuo y le ayude en su interrelación con la sociedad donde vive. Es por eso que intervienen no solo las capacidades intelectuales sino también factores sociales, emocionales, perceptivos, físicos y psicológicos, donde la imitación, la exploración y la experimentación a través del contacto directo con la realidad, ofrecen la posibilidad de crear a partir del descubrimiento.