Browsing by Author "Siciliani B., José María"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Gradualidad, narratividad y experiencia espiritual en la urbe
Institución: Pontificia Universidad Javeriana
Revista: Theologica Xaveriana
Autores: Siciliani B., José María
Fecha de publicación en la Revista: 2010-07-05
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-03-28
El artículo aborda el carácter progresivo de toda experiencia religiosa. Para verificar dicho rasgo, se analizan varios autores de la tradición cristiana que subrayaron su progresividad: San Ireneo, San Buenaventura y Santa Teresa de Ávila. De ese recorrido se puede colegir que una pretensión inmediatista en la formación religiosa sería perniciosa para el espíritu humano y para todo proceso de educación religiosa respetuoso de la libertad humana. La progresividad reclama entonces relato. Al reivindicar éste dentro de la “oferta religiosa” actual en la urbe, se puede hacer de la narratividad un criterio clave para cuestionar las narrativas ciudadanas religiosas actuales. - Narrativity, Christology and communicating faith
Institución: Universidad de La Salle
Revista: Actualidades Pedagógicas
Autores: Siciliani B., José María; Siciliani B., José María; Siciliani B., José María
Fecha de publicación en la Revista: 2009-01-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-07-29
The paper aims to show the impact of narrative in contemporary theological task, particularly in the biblical and Christological basis of a renewal of catechesis and religious education school seeking a more experiential pedagogy, as the “pedagogy narrative “ Are some moments of the rich and turbulent history of exegesis from modernity, especially its articulation with the Christological debate about the historical Jesus and the Christ of faith. Before the bifurcation that the story came from a rising and a descending Christology, a proposal is being considered that integrates these two poles, by asserting a “narrative identity of Jesus” and the narrative in theology and shows their potential to overcome polarization and sterile and foster a new “narrative innocence”. That is the theological basis for the implementation of narrative pedagogy for Catechesis and Religious Education School, needing less rote and more processes and community initiation.
Items seleccionados: 0