Browsing by Author "Gutiérrez, Deyser"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- La estrategia de inducción: satisfacción y aprendizaje de los estudiantes en programas virtuales
Institución: Universidad Antonio Nariño
Revista: MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN
Autores: Ahumada, Vicky; Londoño Giraldo, Eliana; Gutiérrez, Deyser
Fecha de publicación en la Revista: 2021-12-02
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-29
En Colombia es promisoria la oferta de programas graduales bajo metodologías virtuales y por ello se hace necesario indagar la satisfacción que tienen los estudiantes frente a estas ofertas, especialmente cuando inician su proceso de aprendizaje en los escenarios de inducción. El objetivo del estudio fue determinar la satisfacción de los estudiantes frente a la estrategia de inducción en relación con su adaptación y aprendizaje en dos universidades virtuales colombianas. Se empleó el cuestionario de Lavín (2007); dentro de los hallazgos se encontró que el 50,8% de los estudiantes se encuentra satisfecho y un 43,5% muy satisfecho con la estrategia de inducción institucional empleada, y se hallaron correlaciones positivas superiores a 0,65 entre la variable satisfacción y los componentes abordados en dicha estrategia. En la medida que el estudiante se encuentre satisfecho con los servicios educativos se posibilita su adaptación, permanencia y éxito académico. - Model of collective construction of knowledge for rurality
Institución: Universidad Nacional Abierta y a Distancia
Revista: Revista de Investigación Agraria y Ambiental
Autores: Gutiérrez, Deyser; Ortega, Mary; Henao, Cesar; Torres, Carlos; Sánchez, Jonathan
Fecha de publicación en la Revista: 2019-06-19
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
The design of a model for collective construction for rurality aims to make visible the relevance and quality of education at different level. This includes the participation of specialized and nonspecialized social actors, giving an account of the steps followed to develop a collaborative model of rural higher education of the Northeast of Antioquia. In addition, it includes higher education institutions in the region, which come together to develop, in the first phase, a diploma course, where appropriate, the definitions and conceptualize the relevance of educational models. In the second phase, short courses are developed with the implementation of trends, and approach to the sociocultural context that will lead to the model and adaptability. Interrelating culture, development and significance in context, wealth of behaviors with an exploratory methodology (qualitative), with the aim of improving conditions of affordability, coverage and educational quality, from the range of social realities. In the third phase, a collaborative model based on modules is built within the framework of a flexible curriculum and sociocultural alternative that tends towards the reconstruction of social fabric. In conclusion, the model for the collective construction of knowledge for rurality is designed collectively proposing flexible curricula, creative and innovative didactic with prospective transformation of sociocultural context.
Items seleccionados: 0