Browsing by Author "Espinosa, Juan Carlos"
Results Per Page
Sort Options
- Estilos de afrontamiento y calidad de vida en pacientes con insuficiencia renal crónica (IRC) en tratamiento de hemodiálisis.
Institución: Universidad Autónoma del Caribe
Revista: Acta Colombiana de Psicología
Autores: Contreras, Françoise; Esguerra, Gustavo A.; Espinosa, Juan Carlos; Gómez, Viviana
Fecha de publicación en la Revista: 2015-10-29
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-10-22
El propósito de este estudio fue observar si los estilos de afrontamiento asumidos por un grupo de 41 pacientes con IRC guardan relación con su calidad de vida. Para ello, se utilizaron los instrumentos SF-36 y CAE. Se observó un deterioro importante en la calidad de vida de estos pacientes; no obstante, su funcionamiento social se encontró preservado. De acuerdo con los resultados, el afrontamiento focalizado en la solución de problemas correlacionó positivamente con salud mental, mientras que la auto-focalización negativa se asoció inversamente con la mayoría de las dimensiones de calidad de vida evaluadas. La evitación y la religiosidad, como estilos de atontamiento, presentaron resultados distintos a los hallados por otros autores. Se discuten las implicaciones de estos hallazgos. - Innovational Leadership: A new construct and validation of a scale to measure it
Institución: Universidad Icesi
Revista: Estudios Gerenciales
Autores: Contreras, Francoise; Espinosa, Juan Carlos; Dornberger, Utz; Contreras, Francoise; Espinosa, Juan Carlos; Dornberger, Utz; Contreras, Francoise; Espinosa, Juan Carlos; Dornberger, Utz
Fecha de publicación en la Revista: 2022-06-22
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2025-03-29
Due to the current highly competitive business environment, companies need committed employees with innovative behaviors who contribute to innovation in the company. In this regard, we propose the construct Innovational Leadership, a specific style of leadership that promotes such manners. Likewise, we present the process of construction and validation of the Innovational Leadership Scale (ILS-16) through three sequential studies analyzing psychometric properties. These studies were conducted with different samples for a total of 367 employees. The results demonstrated that the ILS-16 is a valid and reliable unidimensional scale for assessing the proposed construct. This study involves scholars who will have the possibility to build new models, and also managers because ILS-16 constitutes a practical tool to measure innovational leadership in their companies. - Patrones de liderazgo en la cultura regional: un análisis intersectorial
Institución: Universidad del Rosario
Revista: Revista Universidad y Empresa
Autores: Espinosa, Juan Carlos; Contreras, Francoise; Uribe, Ana Fernanda; Barbosa, David
Fecha de publicación en la Revista: 2015-10-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-05-03
El objetivo de este estudio es observar si existe un patrón característico de liderazgo en una cultura regional específica y analizar si se presentan diferencias significativas en razón del sector económico al que pertenecen las organizaciones (industria y servicio). Se trabajó con una muestra de 449 empleados de ocho empresas que operan en la ciudad de Bucaramanga. Se utilizó el Test de adjetivos de Pitcher —PAT—. De acuerdo con los resultados, sí existe un patrón de liderazgo caracterizado por los adjetivos: responsable, humano, trabajador, colaborador, honesto y amable. En general, las características de liderazgo en los dos sectores estudiados fueron muy similares, aunque se observaron algunas diferencias. En este texto se discuten estos hallazgos. - Personality, emotional intelligence and affectivity in college students of business areas Implications for the training of leaders
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Diversitas
Autores: Contreras, Françoise; Barbosa, David; Espinosa, Juan Carlos
Fecha de publicación en la Revista: 2010-06-21
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The purpose of this study was to describe the personality, the affect and the emotional intelligence of 422 business students throughout their training process. The Personality Inventory NEO-FFI of Costa & McCrae (1994), the Spanish versions of TMMS-24 (adapted by Fernández-Berrocal, Extremera, & Ramos, 2004) and the PANAS (adapted by Sandín et al., 1999), were used. We found high levels of Neuroticism and low levels of Extraversion, Openness to Experience and Agreeableness; Emotional Intelligence achieved intermediate levels, and a predominant positive affectivity. The neuroticism was increased in some semesters, the Openness to Experience and Conscientiousness although all of them had low levels, tended to increase during the formation. The participants are characterized by positive emotions, which does not seem to depend on the formation processes but their personal characteristics. These findings are discussed in relation to the training of business leaders. - Self-Efficacy, anxiety and academic performance in teenagers
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Diversitas
Autores: Contreras, Françoise; Espinosa, Juan Carlos; Esguerra, Gustavo; Haikal, Andrea; Polanía, Alejandra; Rodríguez, Adriana
Fecha de publicación en la Revista: 2005-12-31
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The purpose of the current study was to determine whether psychological variables such self-efficacy perception and anxiety maintain a relation with academic performance in a group of 120 secondary (high school) students attending a private school in Bogotá. For this, the scale of generalized self - efficacy (GSS) and the state-trait anxiety inventory (STAI) was applied. The results demonstrated that self-efficacy is directly and significantly associated with general academic performance, meanwhile anxiety does not present a significant association. The examination by knowledge areas indicates that both self-efficacy and anxiety turns out to be significant for the prediction of academic performance. The anxiety contextual role, as well as its possible mediation in self-efficacy and academic achievement is discussed. Key words: self- efficacy, anxiety, and academic performance.