Browsing by Author "Echeverri-Arango, Beatriz"
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- Encouraging healthy eating practices, in preschools in an educational institutionin the city of Medellin
Institución: Universidad Cooperativa de Colombia
Revista: Revista Nacional de Odontología
Autores: Díaz-Garavito, María Victoria; Echeverri-Arango, Beatriz; Franco-Aguirre, John Querubín; Novoa-Parra, Maria Camila; Gonzales-Ríos, Carolina; Serna-Cortés, Melissa María; Cardona-Sánchez, Alejandra; Martínez-Ossa, María Alejandra; Uribe-Manjarres, Luisa; López Villegas, María Camila; Díaz-Garavito, María Victoria; Echeverri-Arango, Beatriz; Franco-Aguirre, John Querubín; Novoa-Parra, Maria Camila; Gonzales-Ríos, Carolina; Serna-Cortés, Melissa María; Cardona-Sánchez, Alejandra; Martínez-Ossa, María Alejandra; Uribe-Manjarres, Luisa; López Villegas, María Camila; Díaz-Garavito, María Victoria; Echeverri-Arango, Beatriz; Franco-Aguirre, John Querubín; Novoa-Parra, Maria Camila; Gonzales-Ríos, Carolina; Serna-Cortés, Melissa María; Cardona-Sánchez, Alejandra; Martínez-Ossa, María Alejandra; Uribe-Manjarres, Luisa; López Villegas, María Camila
Fecha de publicación en la Revista: 2023-01-30
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Food practices in schoolchildren show a high prevalence of sugar consumption. The objective of the study was to describe the prevalence of cavities, nutritional habits in preschoolers and first and to promote healthy eating practices at the school Ciudadela Nuevo Occidente. Materials and methods: A descriptive study was carried out with the participation of 61 boys and girls of the preschool, first and second grade, 80 parents or representatives and a non-participant observation was made to schoolchildren, school store and innkeepers, to explore the habits of food consumption in the Institution. Finally, a playful educational strategy was implemented that promoted healthy eating practices. A descriptive analysis of the information collected, and a bivariate analysis were carried out to compare the findings within the study period. The development study during the period 2017-II and 2019-II. Results: 60% of the respondents belonged to a level 1 socioeconomic stratum, 61% of parents had complete and incomplete secondary schooling. 58.8% have a daily consumption of sweets and soft drinks. The frequency of caries was 47.5% and white spots was 49.1%. Cariogenic foods are in the environment of children. 18 educational activities were carried out with 160 preschool and first school children and their teachers. Conclusions: practices such as high sugar intake, poor brushing, not packing children’s toothbrush for school,are risk factors that expose schoolchildren to cavities. - Impacto de una estrategia educativa en salud bucal en un hogar infantil de la ciudad de Medellín –Colombia
Institución: Universidad CES
Revista: CES Odontología
Autores: Diaz Garavito, Maria Victoria; Echeverri-Arango, Beatriz; Franco Aguirre, John Querubìn; Vélez, Santiago
Fecha de publicación en la Revista: 2020-12-31
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-09-11
Introducción y objetivo: la salud bucal de la primera infancia es importante para el buen desarrollo de los niños, siendo prioridad en las políticas de salud pública. evaluar el impacto de una intervención educativa en el estado de salud bucal de niños y niñas, pertenecientes a una institución educativa de la ciudad de Medellín. Materiales y métodos: se realizó un estudio de intervención entre los años 2015 y 2017, a partir de tres fases: a) tamización bucal a los menores y encuestas sobre su cuidado bucal a padres de familia o representantes, b) realización de actividades educativas y aplicación de barniz de flúor, c) evaluación de la estrategia. Se realizó un análisis descriptivo de la información recolectada y un análisis bivariado para la comparación de los hallazgos dentro del periodo de estudio. Resultados: se examinaron 479 escolares entre el 2015 y el 2017, se encontraron diferencias significativas en el índice COP modificado y el porcentaje de placa entre los periodos comparados, con disminución de lesiones cariadas con cavitación, mancha blanca e índice de placa después de la implementación de la estrategia. Conclusión: El fomento de prácticas respecto al cuidado bucal mejoró la calidad del cepillado dental y disminuyó la frecuencia de caries dental en la población de estudio. Se sugiere seguir con los programas de enseñanza y motivación para mejorar y mantener el buen estado de salud bucal en la primera infancia.