Browsing by Author "Dias de Oliveira Brum, Rosana"
Results Per Page
Sort Options
- Analysis of the motivational aspects that can influence the practice of physical exercises of older people
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Cuerpo, Cultura y Movimiento
Autores: Seixas-da-Silva, Ignácio Antônio; Ayres Principe, Vitor; Alcino de Oliveira, Isaias; Pereira Salustiano Mallen da Silva, Giullio César; Dublasievicz, Ricardo Mariano; Dias de Oliveira Brum, Rosana; do Espírito Santo, Vinícius; Soares, Ben-Hur; Soares Pernambuco, Carlos; Gomes de Souza Vale, Rodrigo; Seixas-da-Silva, Ignácio Antônio; Ayres Principe, Vitor; Alcino de Oliveira, Isaias; Pereira Salustiano Mallen da Silva, Giullio César; Dublasievicz, Ricardo Mariano; Dias de Oliveira Brum, Rosana; do Espírito Santo, Vinícius; Soares, Ben-Hur; Soares Pernambuco, Carlos; Gomes de Souza Vale, Rodrigo; Seixas-da-Silva, Ignácio Antônio; Ayres Principe, Vitor; Alcino de Oliveira, Isaias; Pereira Salustiano Mallen da Silva, Giullio César; Dublasievicz, Ricardo Mariano; Dias de Oliveira Brum, Rosana; do Espírito Santo, Vinícius; Soares, Ben-Hur; Soares Pernambuco, Carlos; Gomes de Souza Vale, Rodrigo
Fecha de publicación en la Revista: 2024-06-17
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The present study aims to analyze the motivational aspects that influence the practice of physical exercises by older people in a gym in the city of Cabo Frio-RJ, Brazil. The study was observational and cross-sectional and used the IMPRAF-126 questionnaire to verify the factors that encourage older people to practice physical exercise in six domains: stress control, health, sociability, competitiveness, aesthetics, and pleasure. Twenty-one older people with an average of 67.2 ± 5.2 years old were analyzed, including 9 men and 12 women, who practiced resistance training, hydrogymnastic, swimming, and zumba. It was found that most interviewees have relevant motivating factors in the dimensions of health, pleasure and stress control, and the identified factor that least motivates was competitiveness. This can contribute to actions within the academy to improve services that generate motivation in older people. - Desempeño motriz en escolares practicantes y no practicantes de danza
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Cuerpo, Cultura y Movimiento
Autores: Rodrigues, Daniela Bastos de Almeida; Seixas-da-Silva, Ignácio Antônio; Dias de Oliveira Brum, Rosana; Dublasievicz, Ricardo Mariano; Principe, Vitor Ayres; Pinto, Sérgio Medeiros; de Alkmim Moreira Nunes, Rodolfo; Pernambuco, Carlos Soares; Vale, Rodrigo Gomes de Souza do; Rodrigues, Daniela Bastos de Almeida; Seixas-da-Silva, Ignácio Antônio; Dias de Oliveira Brum, Rosana; Dublasievicz, Ricardo Mariano; Principe, Vitor Ayres; Pinto, Sérgio Medeiros; de Alkmim Moreira Nunes, Rodolfo; Pernambuco, Carlos Soares; Vale, Rodrigo Gomes de Souza do
Fecha de publicación en la Revista: 2021-07-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
El propósito del estudio fue comparar el equilibrio y la motricidad global de escolares practicantes de Educación Física curricular y practicantes de balet como actividad física extracurricular. El estudio fue descriptivo comparativo. Se aplicó la Escala de Desarrollo Motor, específicamente las pruebas de equilibrio y motricidad global, a 18 niños entre 9 y 11 años, de los que nueve eran practicantes de balet y nueve, no practicantes de actividad física extracurricular. Para comparar el desarrollo motor entre los grupos de estudio, se aplicó la prueba de Fischer. Para la significancia estadística se consideró el nivel de p<0,05. Los resultados de la investigación evidenciaron que no hubo diferencias significativas entre los grupos balet y escuela en las pruebas de equilibrio y motricidad global. Con la investigación, se concluye que los individuos analizados en el estudio presentaron el mismo nivel de desarrollo motor debido a que todos los grupos alcanzaron más de 50 % de ítems positivos.