Browsing by Author "Cortés Murillo, Jhon Carlos"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Un relato de vida para comprender el devenir histórico de la educación física en Colombia
Institución: Universidad de San Buenaventura
Revista: El Ágora USB
Autores: Cortés Murillo, Jhon Carlos
Fecha de publicación en la Revista: 2023-06-30
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-07-16
Es importante comprender el carácter histórico de la vida de una profesional de la educación física en relación con la disciplina como práctica social estructurante más allá de sus normas, coyunturas, fines pedagógicos y demás referentes formales. Se logra demostrar que educar en y desde la educación física es, reconocerle en su dimensión histórico formal pero también cultural, esto quiere decir que sus destinatarios son más que un conjunto de escolares depositarios de acciones, por el contrario, se trata de corporeidades en formación y tensión, pues como se evidencia en este estudio, la educación física sirve para empoderar, regular y otorgar un lugar a los sujetos en la sociedad, aun si trata de una tabla de salvación para enfrentar la pobreza. - The Spatial Dimension of Colombian School Physical Education: An Analysis to the Official Context of Bogotá
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
Autores: Cortés Murillo, Jhon Carlos; Benavides, Cindy Lorena
Fecha de publicación en la Revista: 2022-07-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
The purpose of this article is to analyze the relationship between three of the most relevant factors in the space layout of physical education classes in Colombia. This relationship considers the physical characteristics of the spaces used for classes in a representative sample of official schools in Bogotá, compared with the national regulations governing the curricular organization of the subject, together with the official construction standards for schools issued by agencies in charge of these matters in Colombia. This is a qualitative descriptive study with documentary review and supported by statistical and content analysis. The results indicate that the construction standards do not take into account the characteristics of the contexts or the theories and contents proposed in the national curricular standards, with the exception and without pedagogical justification of sports spaces. In conclusion, curricular standards assume space as an educational content that does not go beyond shaping spatial orientation. The construction standards omit the pedagogical debate in the construction of spaces.
Items seleccionados: 0