Repository logo
  • Institutions
  • Estadísticas
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Correa Molina, Enrique"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
    Items seleccionados: 0
  • Explicitación del saber de experiencia de los profesores en el contexto de las prácticas docentes: un marco conceptual y metodológico

    Institución: Universidad de Antioquia

    Revista: Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

    Autores: Gervais, Colette; Correa Molina, Enrique

    Fecha de publicación en la Revista: 2004-12-02

    Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-07-01

    Los docentes carecen de herramientas para verbalizar su práctica. Revelar y comuni­car los saberes movilizados en la práctica son aspectos importantes para dar acceso a la experiencia. Este artículo presenta el marco conceptual y metodológico de un estudio inspirado en el enfoque de la argumentación práctica, y el análisis de práctica realizado a partir de la reflexión compartida y la videoscopía. Recibido: 08 –06-04/ Aceptado: 25/08/04 Cómo referenciar este artículo: Gervais, C. & Correa Molina, E. (2004). Explicitación del saber de experiencia de los profesores en el contexto de las prácticas docentes: un marco conceptual y metodológico. Íkala. 9(1), pp. 141 – 167 
  • The Zone of Proximal Development Concept: A Psychological Instrument for Improving Pedagogical Practice

    Institución: Universidad Cooperativa de Colombia

    Revista: Pensando Psicología

    Autores: Venet, Michèle; Correa Molina, Enrique; Venet, Michèle; Correa Molina, Enrique; Venet, Michèle; Correa Molina, Enrique

    Fecha de publicación en la Revista: 2014-12-15

    Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30

    Competency-based training requires universities to not only look at the theories that underpin different visions of education and teaching, but also at their application in a school context. Moreover, it is hoped that during their education, students will be able to integrate theory and practice; however, this poses a problem for them. To overcome the difficulty in integrating theory and practice, some authors have proposed the use of reflective practice, and we therefore hypothesized that the concept of the zone of proximal development (zpd), created by Soviet psychologist Lev Vygotsky, could be used as a psychological instrument to promote reflection on practice for students undertaking our Bachelor’s Degree in School and Social Adaptation at Université de Sherbrooke, Canada. To test our hypothesis, we worked on the practice of 20 students from this course according to the concept of zpd. The results show that the concept is an effective psychological instrument for promoting the integration of theory and practice.
Consorcio ColombiaConsortia
Acerca de Ciencia Nacional