Browsing by Author "Bestard Revilla, Alina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Un análisis de las formas de trato desde un enfoque sociolingüístico
Institución: Universidad de Antioquia
Revista: Lingüística y Literatura
Autores: Bestard Revilla, Alina
Fecha de publicación en la Revista: 2020-08-06
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-07-04
El estudio reflexionó acerca del movimiento experimentado en el eje poder/solidaridad, que afecta el uso de las formas de tratamiento en una comunidad urbana de Santiago de Cuba, relacionado con las transformaciones socioeconómicas de las últimas décadas en Cuba. Luego de la recolección de datos realizada y de su confrontarse por triangulación de datos tomados de otras zonas santiagueras, fue posible la conformación de un corpus lingüístico. Los resultados indican que el movimiento está vinculado con los conceptos emergentes de poder, relacionados con el estatus socio-económico de los hablantes. Se expondrán los orígenes, usos y significados de tales conceptos. - Dialogic communication in the soccer coach
Institución: Universidad Santo Tomás
Revista: Cuerpo, Cultura y Movimiento
Autores: Cabrera Acosta, Rosa Elvira; Sierra Barbado, Carlos Roberto; Bestard Revilla, Alina
Fecha de publicación en la Revista: 2022-07-01
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-12
This research provides a pedagogical model to enhance dialogic skills and abilities focused on the communicative towards the professional behaviour of the soccer coach, which constitutes a starting point for the understanding of the process of dialogic communicative intervention in direct verbal situations and of the complex nature of the process. For this reason, its pedagogical intentionality lies in modeling the procedures for the apprehension of the knowledge of the practice of dialogic communicative skills and abilities in the transformation of the professional behavior in sports training conditions as an expression of the theoretical-conceptual subsystem, where the culture of participation of the sports activity is developed, which expresses the dialectical relationship established between the epistemic-methodological process of the growing individualized significance from the communicational culture and the process of subjective-objective apprehension of knowledge of the dialogic communicative practice from the interpretative experience that demand a relevant dialogic communicative knowledge, know-how and willingness to do. Methods such as analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional, documentary analysis and participatory observation were used.
Items seleccionados: 0