Browsing by Author "Alvarez Maestre, Annie Julieth"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Challenges and progress in the implementation of Education for Peace in Latin America
Institución: Universidad Católica Luis Amigó
Revista: Revista Colombiana de Ciencias Sociales
Autores: Pérez Fuentes, Carlos Alfredo; Alvarez Maestre, Annie Julieth
Fecha de publicación en la Revista: 2021-08-06
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-08-06
This article is the result of a research project financed by COLCIENCIAS in 2018, named "Paz App as a democratic tool for the normative implementation of Peace Cathedra based on social imaginary, conceived in eleventh grade students in public educational institutions". The goal of this article is to analyze the cases where education for peace was implemented in Latin America, which also seeks to call attention of the competent authorities and the community itself in order to address the reassessment of educational models in order to have their curricular independence or transversality adapt better to the needs of every State. All of this keeping in mind the methodological criteria that are useful in the development of an education towards peace given by cases of its implementation all over the world. In this way, the methodology used in this research is based on a qualitative approach that under a bibliographic design allowed the exhaustive document review needed for its eventual analysis, using the discourse analysis that allows to relate the independent education towards peace categories as an integrated whole in the exercise of interpretation and understanding of the literature that was the object of this study. As a result of this research, it is shown how big efforts have been done to accomplish the implementation of the education towards peace in the Latin American contexts from the fundamental theories of peace. - Educación para la paz: aproximación teórica desde los imaginarios de paz
Institución: Universidad de La Sabana
Revista: Educación y Educadores
Autores: Alvarez Maestre, Annie Julieth; Pérez Fuentes, Carlos Alfredo
Fecha de publicación en la Revista: 2019-07-25
Fecha de cosecha en Ciencia Nacional: 2024-04-30
Peace Education: Theoretical Approach from Peace ImaginariesEducação para a paz: aproximação teórica a partir dos imaginários de pazEl artículo presenta un estudio documental a cerca de los elementos teóricos que fundamentan epistemológicamente un proyecto de investigación sobre educación para la paz. Aborda en tres temas centrales: análisis de la teoría de la paz y el conflicto; comprensión de los imaginarios sociales en el contexto de la paz; aprehensión conceptual de la educación para la paz mediante las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Como conclusiones, se plantea que la comprensión de los imaginarios sociales de paz es fundamental para generar propuestas pedagógicas adecuadas a las necesidades de los estudiantes. Estas propuestas se deben soportar en una teoría sistemática de la paz, que incorpore elementos de la paz estructural, imperfecta y neutra.Para citar este artículo / To reference this article / Para citar este artigoÁlvarez-Maestre, A. J. y Pérez-Fuentes, C. A. (2019). Educación para la paz: aproximación teórica desde los imaginarios de paz. Educación y Educadores 22(2), 277-296. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.6Recibido: 06/01/2019Aceptado: 18/06/2019
Items seleccionados: 0